Meteen naar de inhoud

Tis Pity! Holland Festival brengt de beste voorstelling voor het kleinste publiek.

Taal is muziek. Soms vergeten we dat. Dan denken we dat taal een manier is om objectieve betekenissen over te brengen. Beetje dom. Taal is voedsel voor alle zintuigen. Daar hoeft geen getokkel onder. Dat is pure opera zonder opsmuk. De Engelstalige voorstelling ’tis Pity she’s a whore’ die ik gisteren in het Holland Festival zag, bewijst dat. Zelfs als je geen moer verstaat van de zeventiende-eeuwse zinnen is het een genot om naar te luisteren.

En anders valt er nog genoeg te kijken. Wat staat daar een waanzinnig ensemble op het toneel. Gezelschap ‘Cheek by Jowl‘ is al een dikke dertig jaar toonaangevend in het Britse theater. De acteurs spelen wereldwijd zalen plat, ook nu weer, en dat straalt op ze af. Ze zijn dus niet alleen goed, die acteurs, ze hebben er ook nog eens geweldige zin in. Elke dieptepass komt aan op een manier die de medespeler kans biedt om met een legendarische zweefduik te scoren.

Zulk ensemblespel zie je dus maar zelden. In Nederland hadden we het weleens bij de voorstellingen van de flamboyante Vlaamse regisseur Dirk Tanghe die in Utrecht ooit een versie van Molières Tartuffe maakte die nog nazindert in de hoofden van die paar mensen die daar bij waren.

Maar Cheek by Jowl reist de wereld over. Dit stuk uit 1628 over een fatale liefde tussen een broer en zus, overspel en machtsmisbruik veroverde de harten van toeschouwers in bijna alle grote wereldsteden voor het nu, voor twee dagen slechts, in Amsterdam neerstrijkt. Twee uitverkochte zalen in het Amsterdamse theater Bellevue. Tof, maar hoeveel mensen zijn dat?

Te weinig.

Het blijft jammer dat het Holland Festival een megalomaan project als War Horse in Carré zet, voor 2000 toeschouwers per keer, en deze topper slechts laat zien aan een handjevol uitverkorenen. Had hier niet een statement gemaakt moeten worden?

Had hier niet iemand zijn nek moeten uitsteken?

U mag het zeggen.

Voor vanavond zijn misschien nog kaarten.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands