Meteen naar de inhoud

Vier redenen om naar Words & Beyond II: Nan Sul Hun te gaan

Na afloop van de wereldpremière van Words & Beyond II: Nan Sul Hun van Seung-Won Oh gisteren in het Muziekgebouw aan ’t IJ, stond het publiek als één man op om Slagwerk Den Haag en de solisten toe te juichen. Het was dan ook een magische voorstelling, die herhaald wordt in De Doelen in Rotterdam en in Theater aan de Parade in Den Bosch. Vier redenen om erheen te gaan.

1. Het verhaal

De Koreaans/Nederlandse Seung-Won Oh (1969) liet zich inspireren door het tragische leven van de Koreaanse dichteres Nan Sul Hun. Zij werd geboren in 1563 in een aristocratische familie van de Chosun-dynastie en werd Cho-Hee genoemd. Hoewel dit niet veel meer betekent dan ‘kind van de familie Cho’ was dit uitzonderlijk, want meisjes kregen vaak alleen een naam als ‘het vijfde kind’. Ook werd zij in haar ouderlijk huis gestimuleerd om haar talenten te ontplooien: al op zeer jonge leeftijd schreef ze gedichten van hoge kwaliteit.

Haar vrije leven veranderde drastisch toen ze op haar vijftiende, zoals gebruikelijk, werd uitgehuwelijkt. Haar nieuwbakken echtgenoot beschouwde vrouwen als minderwaardig en weigerde haar als zijn gelijke te behandelen. Ook met de rest van haar schoonfamilie kon zij niet op haar eigen niveau communiceren en Cho-Hee belandde in een sociaal isolement. Dit werd des te schrijnender toen ze in korte tijd haar broer en twee van haar kinderen verloor.

Cho-Hee trok zich terug in haar eigen kamer, van waaruit ze weemoedig uitkeek op de tuin en de bergen. Ze vervatte haar eenzaamheid, verlangens en het gebrek aan liefde in uiterst beeldende, persoonlijke gedichten. ‘Ze vond vriendschap in haar poëzie’, zei Seung-Won-Ah Oh hierover in een gesprek dat ik met haar voerde voor muziekvan.nu. (Deze website werd in 2015 stopgezet).

Ook de natuur bood een zekere troost: Cho-Hee bezingt in haar verzen bijvoorbeeld de schoonheid van een orchidee en de maagdelijke onschuld van sneeuwvlokken. Uiteindelijk kiest ze zelfbewust een eigen naam: Nan Sul Hun – orchidee, sneeuw, huis. Ze sterft op haar zevenentwintigste zoals ze in een gedicht voorspeld had, maar bleef dankzij haar poëzie voortleven en geldt als een van de eerste bestsellerauteurs van Azië.

2. De muziek

Seung-Won Oh componeerde aanvankelijk volgens het vigerende avant-gardistische, atonale idioom. Pas toen ze naar Nederland kwam voor een postdoctorale studie bij Louis Andriessen, ging ze op zoek naar haar wortels. ‘Hij vroeg me naar wat ik eigenlijk zelf wilde vertellen’, zei ze hier gisteren over tijdens de inleiding. De Koreaanse traditionele muziek bleek een goudmijn en Seung-Won-Ah Oh ging elementen hieruit incorporeren in haar eigen werk. In bovengenoemd interview benadrukt ze niet de oppervlakkige kenmerken te willen gebruiken, zoals bijvoorbeeld het gebruik van de pentatonische toonladders (vijf tonen, zonder halve toonafstanden), maar juist het wezen van deze muziek te willen doorgronden.

Dat zit hem in de uiterste verfijning en microtonale inflecties tussen de tonen van een melodie. In Words & Beyond II: Nan Sul Hun kunnen we deze niet alleen beluisteren dankzij een komungo, een Koreaanse citer, maar ook in het Chong-Ga, het traditionele gezang van de Koreaanse aristocratie. Min-Hee Park hield ons ademloos met uiterst langgerekte noten, die in hun puurheid en gevarieerde klankkleuren rechtstreeks naar de hemel reiken. Bijzonder was ook haar moeiteloze schakeling van een diep gonzend laag register naar de ijlste hoogten. Minder spannend waren de momenten waarop Seung-Won-Ah Oh haar ‘westerse’ melodieën in de mond legde.

Words & Beyond II: Nan Sul Hun 29-10-2014 Muziekgebouw aan 't IJ (C) Ingrid Vente
Words & Beyond II: Nan Sul Hun 29-10-2014 Muziekgebouw aan ’t IJ (C) Ingrid Vente

3. De enscenering

Seung-Won Oh streeft naar een vorm van totaaltheater en vroeg de Koreaans/Amerikaanse Jinnie Seo de vormgeving voor haar rekening te nemen. Seo ontwierp niet alleen het fraaie toneelbeeld maar ook de kostuums van zowel zangeres, dansers, als musici. Op het toneel staan enkele sculpturen van samengevlochten, in rotsachtige vormen gevouwen plastic draden, en op de achterwand zien we een schaduwspel van twee dansers.  Mede dankzij de subtiele regie van Ria Marks ontstaat een grote eenheid van muziek, beeld, licht en dans, temeer daar ook de musici zich gedragen als acteurs. Opvallend is hoeveel stilte Seung-Won-Ah Oh in haar partituur opneemt, waardoor de klanken veel impact hebben en alle gelegenheid krijgen de kleinste uithoeken van de zaal te bereiken.

4. De uitvoering

Hoewel het een wereldpremière betrof en nog niet al het muzikale materiaal zijn goede plek had gevonden, was de uitvoering betoverend. De percussionisten van Slagwerk Den Haag, de accordeoniste Marieke Grotenhuis en de komungospeler Soo-In Son musiceerden in opperste concentratie en wisten – zonder de hulp van een dirigent – hun vaak lastige timing spatgelijk te krijgen. De jonge dansers Yann Dorsaz en Frederik Kaijser toonden zich zowel meesters in ultratrage verstilde bewegingen als in meer agressieve, wilde sprongen.

Min-Hee Park maakte diepe indruk met haar Chong-Ga gezang en door de waardige manier waarop zij over het podium schreed. Maar ondanks de grote concentratie van alle uitvoerders zakte de voorstelling op tweederde toch wat in, op wat eigenlijk het hoogtepunt had moeten zijn. Precies op het moment dat Cho-Hee haar eigen naam kiest in een Engelstalige monoloog, viel de boventiteling weg. Omdat het Engels van Park te wensen overliet, moesten we vaak gissen naar wat ze zei. Words & Beyond II: Nan Sul Hun is nog een work in progress is en ongetwijfeld zullen beide euvels in de komende uitvoeringen zijn opgelost.

Seung-Won Oh Words & Beyond II: Nan Sul Hun
Muziekgebouw aan ’t IJ 29 oktober 20.15 uur (wereldpremière)
De Doelen, 3 november 20.15 uur
Theater aan de Parade, 8 november 21.00 uur (November Music)
Slagwerk Den Haag

Ria Marks, regie
Jinnie Seo, decor, installatie, kostuums
Kenzo Kusuda, choreografie
Stefan Dijkman, lichtontwerp
Jerry Williams, vertalingen en dramaturgie
Min-Hee Park, Chong-Ga zang
Marieke Grootenhuis, accordeon
Soo-In Son, komungo
Yann Dorsaz, Frederik Kaijser, dans

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Thea Derks

Thea Derks studeerde Engels en Muziekwetenschap. In 1996 voltooide zij cum laude haar studie musicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is gespecialiseerd in hedendaagse muziek en publiceerde in 2014 de lovend ontvangen biografie 'Reinbert de Leeuw: mens of melodie'. Vier jaar voltooide zij 'Een os op het dak: moderne muziek in vogevlucht', speciaal gericht op de geïnteresseerde leek. Je koopt het hier: https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 In 2020 verscheen de 3e druk van de Reinbertbio,met 2 extra hoofdstukken die de periode 2014-2020 beschrijven. Deze verschenen ook apart als Slotakkoord.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands