Choreograaf Samir Calixto opent fascinerend universum in M

43
0

Ga er maar eens aan staan om Nietzsches boek Also sprach Zarathustra in dans uit te drukken. Maar de Braziliaanse choreograaf Samir Calixto kan het. Door zich te focussen op een gedicht uit het complexe boek: het Lied van Middernacht. Dat is meteen al de reden voor de titel M: Middernacht. Of Mensch, of Mythe. Of Mahler. Of Metafysisch. Je kunt het allemaal in M terugvinden.

Want in M schept de choreograaf een tijdloos niemandsland waarin lust en drift de oerprikkels van het leven vormen. Calixto, die muziek studeerde aan het conservatorium van São Paulo, vervormde de met het verstand gecomponeerde muziek van Gustav Mahler met fysieke, pompende beats, gecontroleerde ontploffingen en gepiep. De intrinsieke wijsheid ligt namelijk in het lichaam opgesloten, en minder in het verstand. Dat is het accent van de waarheid in M.

Je bent niet ingelogd. Login

Wanneer je hieronder een betaalknop ziet, betekent dat dat ik graag een bijdrage van je wil in de kosten die het schrijven met zich meebrengt. Door het artikel via Blendle te kopen, steun je mij rechtstreeks. Van de prijs gaat 30% naar Blendle, 21% naar de belastingdienst (BTW) en 10% naar de leveranciers van de techniek: Reporters Online. Ik houd 40% van het bedrag over. Vond je het artikel niet de moeite waard, kun je bovendien je geld terugvragen.
Soms staat hieronder geen betaalknop. Dan heb ik besloten het stuk gratis aan te bieden, of heeft een van onze sponsors het stuk mogelijk gemaakt.
Wanneer je abonnee wordt van Cultuurpers, kun je inloggen op de site en alle artikelen lezen zonder er apart voor te betalen. Van het abonnementsgeld gaat 21% naar de belastingdienst. De rest is helemaal voor Cultuurpers. Belangrijker nog voor ons is, dat we daarmee de site structureel in de lucht kunnen houden en soms ook mensen op pad kunnen sturen om een nieuwsfeit te gaan onderzoeken. Wil je abonnee worden, kun je gebruik maken van deze link.
Veel leesplezier, en wat je ook besluit: dank voor je belangstelling!
---

Mahler

Het begin van de dansvoorstelling is sterk. Er is namelijk geen dans. Alleen Mahler. Het niemandsland is een soort verkoeverkamer van het leven. Voor een leeg toneel met muren van zwachteldoek kun je je voorbereiden op het avondvullende werk dat M is. Een gouden bol, gong of maan, licht af en toe op. Dan is het weer donker. Er is rust. Er is genoeg tijd. Langzaam wordt een liggend mensenfiguur zichtbaar. Hij is over zijn hele lichaam wit beschilderd of bekrijt. Een slang kruipt over zijn schouder en op het lied van Mahler staat de danser op en loopt langzaam naar het achterdoek. Er is rust, want er is eigenlijk geen tijd.

Een tweede danser staat met zijn rug naar het publiek. Na minieme bewegingen met zijn rugspieren breekt de eerste glans van zweet los. Nu doet hij iets ritmisch met zijn linkerhand in de kruiszone, maar het is net niet dát. Later zullen vijf mannelijke dansers het herhalen: overgeleverd aan instinctieve driften of zoals je wil, onderdrukte emoties. Dat leidt tot allerlei dansuitbarstingen, af en toe gecombineerd met snuiven en kermen. De dansers zijn  aan elkaar overgeleverd in strijd, dood en lijden. Net als de loopgraven in WO I, toen bij soldaten  Nietzsches ‘Also sprach Zarathustra’ populair was.

Synchroon

Die catharsis in dans is ook het beste van de voorstelling. De atletische Samir Calixto zelf, Thibault Desaules, Ivan Montis, Quentin Roger en Gino Taytelbaum: stuk voor stuk geweldige dansers. Of in ieder geval geweldig door Calixto ingezet. Want zijn dansvocabulaire, sterk vanuit het middenrif en de diepe buiging van de knieën zoals in capoeira-dans, zit er bij de dansers goed in. En precies op een signaal in de muziek bewegen ze vanuit de chaos synchroon, als een zwerm vogels.

Dan komt de slang terug en dat is jammer. Aan het begin nog interessant en enigszins organisch onderdeel van de voorstelling, nu is het al gauw een act met een verrassing onder toezicht van Stichting PretMetRep. Calixto heeft de gave een abstract universum te creëren waarin je jezelf als toeschouwer kwijtraakt, en dat wordt nu doorbroken. Dankzij een ijzersterke finale waarin de gekte of genialiteit van de dansers tot een crescendo leidt, loopt de avond gelukkig niet met een sisser af.

M is een coproductie van Korzo en Nederlands Dans Theater. De Raad voor Cultuur, die zojuist zijn advies uitbracht, moedigt dit soort samenwerking aan. Hoewel Korzo niet op steun kan rekenen in de BIS, toont het met begeleiding van talenten als Samir Calixto toch haar waarde als solide productiehuis aan. M is nog te zien t/m december 2016.

Bekijk hier de speellijst