Klinkende motten, inktdruppels en strijkersnevels in Cello Biënnale

27
0

‘Hij houdt wel van een grapje’, zegt Fedor Teunisse van Slagwerk Den Haag en roept de componist Brendan Faegre (1985) op het podium van het Bimhuis. De jonge componist vertelt hoe de slagwerkers en de Biënnale Cello Band zijn Magical Quest for the Enchanted Armor moeten uitvoeren. ‘It’s a game piece’, zegt hij enthousiast. ‘De vier slagwerkers en vier cellisten moeten in paren een route kiezen door muzikale fragmenten, die via verschillende wegen te bereiken zijn. Wie het eerst bij de schat is, mag de slotfrase bepalen.’

Zijn geestige stuk, waarin herhalende ritmische motieven van de celli ondersteund worden door swingende trommels en bewust lullige melodietjes van melodica’s, vormt onderdeel van het One Page Project. Dit is een initiatief van Slagwerk Den Haag en de Cello Biënnale en is geïnspireerd op In C van Terry Riley. Met deze uit slechts één pagina bestaande compositie loste de Amerikaan in 1964 het startschot voor het nog altijd populaire minimalisme. Vijf jonge componisten kregen de opdracht een stuk te componeren dat past op één vel papier.

Deel dit!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
De beste optie is een lidmaatschap/abonnement: daarmee krijg je altijd toegang en help je Cultuurpers écht vooruit! Word lid. Neem een abonnement!

Log in