Persbericht: Cultuurpers wordt onderdeel van De Coöperatie / Reporters Online

142

Op 20 december heeft de algemene ledenvergadering van Coöperatief Cultureel Persbureau met algemene stemmen besloten in te gaan op een samenwerkingsaanbod van De Coöperatie/House of Journalism en Reporters Online.

Dit is een belangrijke stap in de ontwikkeling van de onafhankelijke cultuurjournalistiek. Cultuurpers, zoals het Coöperatief Cultureel Persbureau op internet en in de sociale media bekend staat, groeit hierdoor flink. Het wordt zo een essentieel online kanaal voor duidende verhalen over kunst in al zijn verschijningsvormen, stevige analyses van het cultuurbeleid en spannende verslagen van nieuwe ontwikkelingen in de creatieve sector.

Duidelijk profiel

Cultuurpers werd in 2009 opgericht door theaterjournalist Wijbrand Schaap als reactie op de ontslaggolf op cultuurredacties bij de landelijke media. Met subsidie van het ministerie van OCW kon het Coöperatief Cultureel Persbureau in 2010 en 2011 een succesvol journalistiek verdienmodel ontwikkelen. Dat succesvolle model werd echter door de bezuinigingen van het kabinet Rutte I tenietgedaan.

In de jaren daarna is de stichting omgevormd tot een coöperatie. Als coöperatie bouwde Cultuupers een flinke basis aan leden op. Vrij uniek voor de prille tijd van ongesubsidieerde online journalistiek was er ook een bescheiden vergoeding voor de auteurs.

Goed verhaal hè? We bieden het je gratis aan. Wil je een donatie doen? Dan kan dat via de blendle-knop onderaan. Of via de Patreon-knop. Nog beter.
(Wellicht ben je al lid en zien wij dat over het hoofd. Log dan hier nog een keer in, sorry: (ben je gelijk van die Blendle knop af), maar anders vinden wij het fijn als je lid wordt, of een vrije gift achterlaat”.)

Cultuurpers heeft in de afgelopen jaren een duidelijk profiel opgebouwd. De journalisten schuwen de humor niet. De site brengt zowel verhalen voor een breed publiek als essays die de diepte in gaan voor meer gespecialiseerde kunstliefhebbers. Het bereik nam de afgelopen jaren enorm toe. Cultuurpers werkte ook op een innovatieve manier samen met partijen uit de kunstwereld, zoals het Holland Festival en Poetry International.

Open voor iedereen

De samenwerking met de grotere en bredere Coöperatie / House of Journalism biedt alle betrokken partijen de kans om door te groeien. Het platform staat vanaf nu open voor iedereen die als journalist, kenner of liefhebber haar verhaal wil vertellen. Om te kunnen publiceren op het platform Cultuurpers is het dus niet langer nodig ook lid te zijn van Cultuurpers. De huidige auteurs gaan over naar De Coöperatie House of Journalism. Alle artikelen van Cultuurpers verschijnen vanaf nu met de betaaloptie van Blendle. Op termijn zal op dat platform ook een eigen magazine van Cultuurpers verschijnen. Abonnees van de website kunnen alle artikelen lezen voor 5 euro per maand of 50 euro per jaar.

Neem nu een abonnement.

Cultuurpers kan zijn vleugels uitslaan en ook voor het eerst in zijn bestaan echte persbureau-diensten gaan leveren aan andere media. Tegelijk krijgt de combinatie House of Journalism en Reporters Online een stevig fundament in de cultuurjournalistiek.

Print Friendly, PDF & Email
Fijn bericht? Doe Wijbrand Schaap een kop koffie met Patreon!