Prins Igor bij De Nationale Opera: niet ingeloste verwachtingen

40
0
DELEN

‘Het ontketenen van een oorlog is de beste manier om aan jezelf te ontsnappen’, lezen we op het gaasdoek voor het podium van de Stopera. Daarna begint het Rotterdams Philharmonisch Orkest aan Prins Igor van Alexander Borodin. Een rake oneliner, maar hij wekt verwachtingen die niet worden ingelost. Ook muzikaal laat deze coproductie van De Nationale Opera en de New Yorkse Metropolitan Opera te wensen over.

De hoofdpersoon Igor Svjatoslavitsj, vorst van Seversk, trekt inderdaad ten strijde, maar hiertoe is wel degelijk een aanleiding van buitenaf. De Polovetsen hebben het onder leiding van de gevreesde Khan Kontsjak voorzien op Rusland. De Russische vorst lijdt een smadelijke nederlaag en trekt hiervoor aan het slot publiekelijk het boetekleed aan. Dit getuigt weliswaar van een verfissend staaltje zelfinzicht, maar verklaart niet dat Igors oorlogszucht zou voortkomen uit een gekweld gemoed. Bovendien wordt hij alom geprezen om zijn nobele karakter; zijn volk en echtgenote Jaroslavna dragen hem op handen.

 

Een heel jaar toegang tot alles? Neem een abonnement!

Log in met je abonnement