Actualiteit ingehaald door verleden (filmtip)

168
0

Eind 2006 leerde ik de Nederlandse filmmaker Sander Francken kennen. Voor de Groene Amsterdammer had ik zijn film Dealing and wheeling in small arms bekeken. Daarna zocht ik hem op in zijn werkruimte voor een interview. Dat gesprek herinner ik me nog goed: scherper dan vele andere interviews. Het ergste wat je immers kan overkomen is een zwerm PR-mensen die volcontinu om je heen zoemen. Zoek de kunstenaar zoveel mogelijk op in zijn atelier luidt sindsdien mijn devies, hoewel ik onlangs een interviewtje deed via Skype. Dat dus nooit meer, na al die jaren heeft Skype nog steeds zijn technische shit niet together. Gelukkig was de muzikant zo vriendelijk en snel om mij per mail te beantwoorden en kwam het alsnog goed.

Ik dwaal af. De film van Francken kwam destijds hard binnen, zo hard dat ik nu nog steeds bepaalde beeldsequenties ervan scherp herinner. Dit lijkt me overigens een goede indicatie dat er sprake is van een geslaagde film. Franckens wapenhandelfilm bewijst dat veel wereldleed rechtstreeks te maken heeft met de internationale economie van ellende. Typisch een onderwerp dat vroeger vooral werd besproken in obscure linkse blaadjes. Dealing and wheeling in small arms maakt, net als het verwante Darwin’s Nightmare van Hubert Sauper en de fictiefilm-gebaseerd-op-feiten Lord of War (met Nicholas Cage), een visueel en emotioneel overtuigende zaak. Wapenhandel is misschien wel het allerbelangrijkste mechanisme achter mondiale ellende. Volg de geldstromen: het is veel profijtelijker om conflicten in gang te zetten en te laten continueren dan ze op te lossen. Vrede is een dure hobby.

Je bent niet ingelogd. Login

Wanneer je hieronder een betaalknop ziet, betekent dat dat ik graag een bijdrage van je wil in de kosten die het schrijven met zich meebrengt. Door het artikel via Blendle te kopen, steun je mij rechtstreeks. Van de prijs gaat 30% naar Blendle, 21% naar de belastingdienst (BTW) en 10% naar de leveranciers van de techniek: Reporters Online. Ik houd 40% van het bedrag over. Vond je het artikel niet de moeite waard, kun je bovendien je geld terugvragen.
Soms staat hieronder geen betaalknop. Dan heb ik besloten het stuk gratis aan te bieden, of heeft een van onze sponsors het stuk mogelijk gemaakt.
Wanneer je abonnee wordt van Cultuurpers, kun je inloggen op de site en alle artikelen lezen zonder er apart voor te betalen. Van het abonnementsgeld gaat 21% naar de belastingdienst. De rest is helemaal voor Cultuurpers. Belangrijker nog voor ons is, dat we daarmee de site structureel in de lucht kunnen houden en soms ook mensen op pad kunnen sturen om een nieuwsfeit te gaan onderzoeken. Wil je abonnee worden, kun je gebruik maken van deze link.
Veel leesplezier, en wat je ook besluit: dank voor je belangstelling!
---