De toekomst van uw stad hangt aan een stalen draad

368
0
illustraite Ronald van der Heide
Goed om te weten Goed om te weten
Noot: Deze Mockatorial werd eerder gepubliceerd in de uitgave Leegstand leeft – NB. De citaten zijn echt.

Heeft uw gemeente last van leegstand? Is de binnenstad slecht bereikbaar? Zoekt u een toeristische trekker of een uniek beeldmerk? Een kabelbaan lost al uw problemen op. Uw gemeente kan ondanks de grote belangstelling uit heel Nederland voor dit nieuwe vervoersmiddel nog steeds profiteren.

Maar luister vooral niet naar mij, maar naar iedereen die me voorging.

Je bent niet ingelogd. Login

Wanneer je hieronder een betaalknop ziet, betekent dat dat ik graag een bijdrage van je wil in de kosten die het schrijven met zich meebrengt. Door het artikel via Blendle te kopen, steun je mij rechtstreeks. Van de prijs gaat 30% naar Blendle, 21% naar de belastingdienst (BTW) en 10% naar de leveranciers van de techniek: Reporters Online. Ik houd 40% van het bedrag over. Vond je het artikel niet de moeite waard, kun je bovendien je geld terugvragen.
Soms staat hieronder geen betaalknop. Dan heb ik besloten het stuk gratis aan te bieden, of heeft een van onze sponsors het stuk mogelijk gemaakt.
Wanneer je abonnee wordt van Cultuurpers, kun je inloggen op de site en alle artikelen lezen zonder er apart voor te betalen. Van het abonnementsgeld gaat 21% naar de belastingdienst. De rest is helemaal voor Cultuurpers. Belangrijker nog voor ons is, dat we daarmee de site structureel in de lucht kunnen houden en soms ook mensen op pad kunnen sturen om een nieuwsfeit te gaan onderzoeken. Wil je abonnee worden, kun je gebruik maken van deze link.
Veel leesplezier, en wat je ook besluit: dank voor je belangstelling!
---

Schoon en duurzaam alternatief

In Groningen is een aantal enthousiastelingen al jaren bezig. Een kabelbaan ontsluit de binnenstad, is milieuvriendelijker en stiller dan elk ander vervoerssysteem, heeft een grote vervoerscapaciteit én een hoge attractiewaarde’. In deze stad zijn al drie verschillende tracés onderzocht. Ook Leefbaar Delft ziet een kabelbaan als oplossing voor de 248.000 toeristen die de stad elk jaar per bus bezoeken. Een kabelbaan geeft geen overlast. Misschien een beetje zoemen’. Het doortrekken van deze kabelbaan naar de Ikea is daarnaast ‘een win-win situatie voor Delft en Ikea. De Ikea heeft 2,2 miljoen bezoekers per jaar. Als 20% daarvan ook de kabelbaan neemt zijn dat 440.000 extra bezoekers voor de binnenstad van Delft’. En dat op een duurzame en schone manier!

Nieuw aanvullend vervoer

Voor Den Bosch, Groningen en Doetinchem zien de lokale initiatiefnemers de kabelbaan als alternatief voor de dure tram of lightrail. En in Amsterdam denkt men na over kabelbanen als extra ov-netwerk voor het maken van ontbrekende verbindingen. Daarnaast kan het de drukte op straat en pont verminderen. Maar ook op langere afstanden kunnen kabelbanen een volwaardig alternatief bieden ten opzichte van andere vormen van vervoer. In Limburg stelt men voor de geplande kabelbanen in Roermond en Venlo te verbinden. Zo ontstaat een prachtig regionaal traject langs de Maas.

Ideale verbinding

Ook in middelgrote plaatsen als Nijmegen, Arnhem en Assen liggen er plannen. Een kabelbaan is perfect voor het verbinden van binnensteden met attracties buiten de stad, zoals een Ikea ( Delft, Zaandam, Groningen) of dierenpark (Emmen). Met een kabelbaan zullen de vele bezoekers ook weer naar de binnenstad komen. In Roermond zegt Groenlinks politicus Cees Moison het zo: Uitgaande van ruim vijf miljoen mensen die jaarlijks het outletcentum bezoeken, is er genoeg klandizie voor zo’n kabelbaan. Roermond zal onderscheidend moeten blijven. Een kabelbaan is bij uitstek geschikt voor het leggen van verbindingen waar deze op de grond niet aanwezig zijn, zoals in Enschede. VVD-er Enklaar wil ook een kabelbaan tussen buitenwijk en binnenstad: ‘We moeten onorthodoxe wegen bewandelen om de mensen uit hun auto te krijgen. Je benut dan een ruimte die nu nog niet gebruikt wordt: De lucht’.

Toeristisch hoogtepunt

Kabelbanen zijn toeristische trekkers. Volgens de Rotterdamse – inmiddels ex-wethouder- Schrijer levert de verbinding tussen de SS Rotterdam op Katendrecht en de Euromast duizenden extra bezoekers op; Net zoals de London Eye de Zuidoever van de Thames revitaliseerde. Ondernemer Wim Bijsterbosch zoekt een vergelijkbaar effect in het dorpje Welsum. ‘Als je ziet dat het Kozakkenveer tussen Fortmond en Veessen, even verderop, in het zomerseizoen 20.000 passanten heeft, dan zal er voor een kabelbaan ook voldoende belangstelling zijn. Hij is nog in afwachting van subsidies om de kabelbaan over de IJssel daadwerkelijk te bouwen. Ook de Gondola Groep wacht nog op toestemming voor de bouw van de bijzondere kabelbaan tussen Lelystad en het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer bij de Oostvaardersplassen. Deze route biedt een uniek perspectief op de natuur van het gebied. Je bekijkt het grofwild ongestoord van bovenaf.

 Een kabelbaan is vooral leuk

Wat al deze plannen gemeen hebben is het inzicht dat een kabelbaan plezier biedt. Elke dag weer. Of je nu voor je werk over de stad zweeft of in een haaiengondel de dierentuin van Emmen betreedt. Het is even een stap buiten de dagelijkse realiteit.

Goed om te weten Goed om te weten
Noot: Deze Mockatorial werd eerder gepubliceerd in de uitgave Leegstand leeft  – NB. De citaten zijn echt. Klik hier voor overzicht alle kabelbaaninitiatieven in Nederland