Kate Moore wint Matthijs Vermeulenprijs – als eerste vrouw ooit

51
0
Kate Moore, photo credit ©Marco Giugliarelli for the Civitella Ranieri Foundation

Op zaterdag 2 december krijgt de Australisch-Nederlandse componist Kate Moore (1979) de Matthijs Vermeulenprijs voor haar compositie The Dam. Het prijzengeld bedraagt € 20.000, beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten. De prijs werd in 1972 ingesteld en vernoemd naar de Nederlandse componist en criticus Matthijs Vermeulen (1888-1967). Tot nu toe ging hij steevast naar mannen, sommigen kregen hem zelfs twee keer. Moore ontvangt hem zaterdag als eerste vrouw ooit. Dat gebeurt tijdens het Festival Dag in de Branding in Den Haag, in het Korzo Theater. Haar stuk wordt daar aansluitend uitgevoerd door ensemble Herz.

Kate Moore koppelt repetitieve patronen aan een opulente klankwereld. Afgelopen zomer verblufte ze tijdens het Holland Festival vriend en vijand met haar grootschalige Sacred Environment. Dit oratorium voor orkest, koor, solisten en live video is geïnspireerd op heilige gebieden van de oorspronkelijke bewoners van Australië. De soms overweldigende klankmassa’s riepen herinneringen op aan de Carmina Burana van Carl Orff. Meestal gaat Moore ingetogener te werk; vaak heeft haar muziek een dromerige, bezwerende sfeer. Geregeld combineert ze instrumenten met kunstzinnige geluidsobjecten, die een subtiel maar belangrijk onderdeel vormen van de compositie. Ook bouwde ze zelf ontworpen keramische slagwerkinstrumenten.

Je bent niet ingelogd. Login

Wanneer je hieronder een betaalknop ziet, betekent dat dat ik graag een bijdrage van je wil in de kosten die het schrijven met zich meebrengt. Door het artikel via Blendle te kopen, steun je mij rechtstreeks. Van de prijs gaat 30% naar Blendle, 21% naar de belastingdienst (BTW) en 10% naar de leveranciers van de techniek: Reporters Online. Ik houd 40% van het bedrag over. Vond je het artikel niet de moeite waard, kun je bovendien je geld terugvragen.
Soms staat hieronder geen betaalknop. Dan heb ik besloten het stuk gratis aan te bieden, of heeft een van onze sponsors het stuk mogelijk gemaakt.
Wanneer je abonnee wordt van Cultuurpers, kun je inloggen op de site en alle artikelen lezen zonder er apart voor te betalen. Van het abonnementsgeld gaat 21% naar de belastingdienst. De rest is helemaal voor Cultuurpers. Belangrijker nog voor ons is, dat we daarmee de site structureel in de lucht kunnen houden en soms ook mensen op pad kunnen sturen om een nieuwsfeit te gaan onderzoeken. Wil je abonnee worden, kun je gebruik maken van deze link.
Veel leesplezier, en wat je ook besluit: dank voor je belangstelling!
---

Didgeridoo

Moore componeerde The Dam in 2015 in opdracht van het Canberra International Music Festival, Australië. Het stuk was oorspronkelijk gezet voor sopraan en kamerorkest, met onder andere een didgeridoo en een elektrische baritongitaar. Twee jaar later vroeg het Britse ensemble Icebreaker haar een instrumentale versie te maken. Hierin is de didgeridoo vervangen door een panfluit; deze versie krijgt nu de Matthijs Vermeulenprijs. Voor het Herz Ensemble maakte Moore overigens weer een ander arrangement, waarin zowel zangeres als didgeridoo in ere zijn hersteld.

Verklanking van tijdsgewricht

De jury noemt The Dam ‘zowel een spannende, meeslepende compositie als een rijke verklanking van het tijdsgewricht. De fluisterzachte, mysterieuze motorische beweging waarmee het werk opent mondt met een overtuigende opbouw uit in een groots muzikaal gebaar.’ Verder rept het juryrapport van een op ‘organische wijze geweven evocerend lijnenspel’. Dit biedt ‘zowel dramaturgisch als melodisch een rijke spiegel voor de luisteraar.’ De jury prijst het lef van Moore om een ‘haast monomane muzikale beweging’ te combineren ‘met een uiterst precieze klankvoering. Moore wil in haar muziek niet nuanceren of verzachten, maar raakt de luisteraar direct zonder compromis.’

Willem Pijperprijs

Eerder die dag wordt overigens ook de Willem Pijperprijs uitgereikt, aan Moores Mexicaanse leeftijdgenoot Hugo Morales Murguía. Hij krijgt deze voor zijn compositie Equid uit 2014, die in de Nieuwe Kerk wordt uitgevoerd door Slagwerk Den Haag. Volgens het juryrapport heeft het stuk een ‘signaalfunctie’ omdat het ‘inspireert om op een andere manier te luisteren naar de geluiden van alledag’. De compositieprijs wordt voor de Gemeente Den Haag gecureerd en uitgereikt door de Johan Wagenaar Stichting .

Normaal gesproken duurt Dag in de Branding maar één (zater)dag, maar voor deze laatste editie van 2017 wordt er een dag aangeplakt. Dit ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van de Johan Wagenaar Stichting, die zich inzet voor nieuwe muziek. Op zondag 3 december geeft het pianoduo X88 in Korzo een recital met vier wereldpremières. De pianisten Vicky Chow en Saskia Lankhoorn spelen onder anderen Preservation (Pearl Morpho) van Pete Harden en Naked, I van Vanessa Lann.

Een compleet overzicht van het tweedaagse festival vind je hier.

Geschokt? Blij? Tot tranen geroerd? Zelf ideeën? Deel ze!