FILM

Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.

FILM

Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.

The Tempest Society: Jammer dat Jesse Klaver niet in de zaal zat #HF17

Struggle is met stip het woord dat het meest valt in het videodrieluik ‘The Tempest Society’. Het gevecht om een menswaardig bestaan, de strijd om papieren, de worsteling met een systeem dat jou geen rechten wil geven. Vluchtelingen struggelen dag in dag uit, jaar in en jaar uit, met deze materie. In dit videodrieluik geeft de Marokkaans-Franse regisseuse Bouchra Khalili (Casablanca,...

Expliciete seks in de bios, juist festival Cinema Erotica laat dat een beetje liggen

Gek toch, dat zoiets gewoons als seks altijd enig rumoer veroorzaakt als het in de bioscoop in beeld komt. Hoe zit dat eigenlijk? De heikele kanten van expliciete seks in bioscoopfilms die op Cinema Erotica ontbreken.

Jennifer Lyon Bell: ‘In porno ben ik op zoek naar dat authentieke moment.’

Met Cinema Erotica vier EYE de lust. Jennifer Lyon Bell, maker van erotische films, presenteert daarbij een programma waarin ze porno en kunst verbindt. Wat fascineert haar zo in dit sensuele genre?

Cate Blanchett in Manifesto: 13 films en ragfijne humor. #hf17

In de donkere middeleeuwen werd een kunstenaar nog wel eens gevierendeeld omdat hij buiten de lijntjes was geweest. In de 19e eeuw waren die lijntjes niet meer belangrijk. In de vroege twintigste eeuw gingen kunstenaars zelf bepalen waar de lijntjes stonden en straften ze wie zich daar niet aan hield. Het was de tijd van de kunstenaarsmanifesten. Cate Blanchett, de...

Breek de betaalmuur, word een van onze 876 nieuwe abonnees *)

Cultuurpers is een onmisbare aanvulling op het cultuurnieuws in je krant, of op tv. Onafhankelijk, eigenzinnig, rebels en vooral nuttig. Er wordt immers al genoeg onzin verteld over kunst. Je zult begrijpen dat we niet de miljoenen lezers bedienen waar de grote uitgevers en hun adverteerders van bestaan. Deze club ontvangt geen subsidie. Voor ons bestaan vertrouwen we volledig op jou, onze lezer....

Mis niets van het Holland Festival met ons speciale #HF17-abonnement!

We zijn echte Holland Festival-specialisten, inmiddels. We gaan voorstellingen vooraf bekijken, interviewen makers, acteurs en lopen zo'n beetje elke dag rond bij de zalen, in de foyers. We horen wat, we zien veel en we delen dat hier. Cultuurjournalistiek zoals het hoort, kortom. Cultuurjournalistiek die er ook moet zijn. En dat lukt helemaal als je een abonnement neemt. Dan...

Première Double Play: hoe verwerk je de klassenstrijd in een zinderend potje domino?

In de jaren tachtig, toen ik een paar jaar leraar speelde op Curaçao, trok er een siddering van bewondering en huiver door de intellectuele bovenlaag van het eiland. Dubbelspel verscheen, de inmiddels klassieke Curaçaose roman van Frank Martinus Arion. Het was een klapper. Gerrit Komrij was gek op de roman. Het boek kwam uit in 1973 en was veelbesproken. In...

Setan Jawa daagt je uit. Dat alleen is al reden om te gaan kijken #HF17

Wat krijg je als je schaduwspel, Weimar cinema, gamelan en Javaanse mythes combineert? Een mix die veel vraagt van het publiek, maar die een genot is als je je er aan over wilt leveren. De Indonesische regisseur Garin Nugroho maakt geen gemakkelijke films. Vaak zijn ze visueel prachtig, zoals Opera Jawa, maar zit de plot een beetje in de weg...

Daan Bakker: ‘Ik had er niet bij stilgestaan dat het jonge mensen aan zou spreken.’

Na al verschillende prijzen gewonnen te hebben voor zijn korte werk, presenteert Daan Bakker nu zijn wonderbaarlijk originele eerste lange speelfilm Quality Time.

High Five, de eerste familiefilm in virtual reality. Zo gewoon is het al.

Vergeleken met veel artistieke experimenten op virtual reality-gebied is de komedie High Five opvallend onbekommerd. Vrolijk spektakel voor een breed publiek in de Amsterdamse VR Cinema.

Filmtip: Waiting for Giraffes – hoe politiek is een Palestijnse dierentuin?

Deze documentaire over een Palestijnse dierentuin op de bezette Westelijke Jordaanoever is een welkome aanvulling op de stereotiepe beelden uit de media. Toch schuilt er achter die onbevangen benadering ook een niet te missen metafoor. Wie is het meest opgesloten, de dieren of de Palestijnen achter de stadsmuur van Qalqilya?

Waldstille is een beklemmend Brabants drama. Lees wat Martijn Maria Smits erover zegt

Interview met Martijn Maria Smits over zijn nieuwe film Waldstille, die hij draaide in zijn geboortedorp in Brabant. Een drama vol onderhuidse dreiging van een Nederlandse filmmaker met een eigen signatuur.

Hoe VR-filmers je onder willen dompelen (en waarom theater daarbij helpt)

Sommigen betwijfelen of virtual reality een geschikt medium is voor speelfilm. De Nederlandse makers van Ashes to Ashes, The Night Watch en High Five laten zien dat het kan.

Roger Ross Williams over ‘Life, Animated’ – Autistische jongen gered door Disneyfilms

In de documentaire Life. Animated vertelt Roger Ross Williams het even verbazingwekkende als aanstekelijke verhaal over hoe Disneyfilms voor autistische Owen de sleutel naar de wereld waren. "Het gaat over de kracht van verhalen."

Actualiteit ingehaald door verleden (filmtip)

Eind 2006 leerde ik de Nederlandse filmmaker Sander Francken kennen. Voor de Groene Amsterdammer had ik zijn film Dealing and wheeling in small arms bekeken. Daarna zocht ik hem op in zijn werkruimte voor een interview. Dat gesprek herinner ik me nog goed: scherper dan vele andere interviews. Het ergste wat je immers kan overkomen is een zwerm PR-mensen...

Ondertussen, aan de rand van Europa. Griekse crisis meebeleven op #Berlinale

De bijna vijf uur durende documentaire 'Combat au bout de la nuit' maakt duidelijk hoe de gewone Griek de crisis ervaart. Een ware onderdompeling.

Die dieren in twee #Berlinale competitiefilms, zijn wij dat zelf?

Zowel in het opvallende Hongaarse debuut On Body and Soul als in de subversieve Poolse thriller Pokot (Spoor) spelen dieren een opvallende rol. Twee sterke films in de Berlijnse competitie.

‘Free Oleg Sentsov’ Protest op #Berlinale tegen Russische straf Oekraïense regisseur

De European Film Academy houdt de aandacht voor de Russische veroordeling van de Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov levend. Opnieuw een protestactie tijdens de Berlinale.

T2 Trainspotting op #Berlinale – Kan nostalgie ook punk zijn?

T2 Trainspotting, het weerzien met de junkiehelden van twintig jaar geleden was een waagstuk. Maar de energie is er nog steeds. Berlijn had de internationale première.

Muzikale biopic ‘Django’ opent 67ste #berlinale – maar is dat nu politiek of niet?

De Berlinale heet het meest politieke filmfestival te zijn, maar worden we veel wijzer van het etiket 'politieke cinema'? Django, over de legendarische Django Reinhardt, opende de 67ste editie.

Regisseur Olivier Assayas: ‘Films maken kun je in een paar weken leren’ #iffr2017

De Jurriaanse zaal in de Doelen is het decor van een Masterclass van de Franse filmmaker Olivier Assayas (1955), een oude bekende van het International Film Festival Rotterdam. Van hem is de volgende typerende uitspraak: 'Het filmen van het gezicht van een acteur is volgens mij het meest krachtige waartoe cinema in staat is. Als het kader goed is,...

Erik Lieshout op avontuur met Michel Houellebecq en Iggy Pop

Een gesprek met Erik Lieshout over 'To Stay Alive', zijn verfilming (met Iggy Pop!) van Michel Houellebecqs essay 'Rester vivant'. Gooit het bijltje er niet bij neer, houdt die levensmoede kunstenaars voor. Vind jezelf opnieuw uit.

Jim Jarmusch met Paterson nu al een van de toppers van ‘Rotterdam’ #iffr

Het bekende Tijger logo van het International Film Festival Rotterdam(IFFR) is veranderd in een  kleurrijke IFFR Planeet, waar met een beetje moeite de tijger nog in terug te vinden is. Dat kleurrijke  komt ook tot uiting in de programmering. Ik ben op zoek naar de mooiste parels uit het programma. Uit de USA komt ‘Paterson’, vintage Jim Jarmusch. Maar...

Brad Pitt maakte weg vrij voor Moonlight-regisseur Jenkins en zei: ‘Doe je ding’

Barry Jenkins, de snel omhoog regisseur van de voor 8 Oscars genomineerde ontdekking Moonlight gaf een masterclass in Rotterdam. Over het vinden van je stem en een intuïtieve manier van filmmaken.

IFFR-directeur Bero Beyer: ‘Om de wereld te begrijpen zijn meerdere zienswijzen nodig.’

Parallax Views is het overkoepelende thema van het 46ste Rotterdams filmfestival. Laat je overhalen om met een nieuwe blik te kijken. De in 2015 aangetreden directeur Bero Beyer over zijn tweede festival.

Verbinden

5,915FansLike
719VolgersVolg
16,177VolgersVolg