Meteen naar de inhoud

FILM

Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.

Georgina Verbaan speelt hoofdrol in 24-uurs theatrale marathon The Second Woman.  Eén vrouw, één rol, honderd mannen.   

Georgina Verbaan speelt van 28 op 29 juni vierentwintig uur lang in het Holland Festival de hoofdrol in de voorstelling The Second Woman van Nat Randall en Anna Breckon, een unieke hallucinante filmische theaterervaring.   Tijdens deze theatermarathon, live in ITA en tegelijkertijd op het scherm in Koninklijk Theater Tuschinski, speelt ze met honderd verschillende, voor haar onbekende, tegenspelers steeds… 

Cinedans FEST ‘24: programma bekend

Cinedans bestaat 20 jaar! De jubileumeditie Cinedans FEST ’24 vindt plaats van 20 tot en met 24 maart in Eye Filmmuseum in Amsterdam én online van 20 tot en 31 maart op Cinedans WEB.Vijf dagen lang staat Eye in het teken van de internationale dansfilm met bijzondere highlights en premières, een special filmprogramma met een postkoloniale thematiek Breaking the Chainsen… 

Cinedans FEST ‘24

Cinedans bestaat 20 jaar! De jubileumeditie Cinedans FEST ’24 vindt plaats van 20 tot en met 24 maart in Eye Filmmuseum in Amsterdam én online van 20 tot en 31 maart op Cinedans WEB.Vijf dagen lang staat Eye in het teken van de internationale dansfilm met bijzondere highlights en premières, waaronder de komst van special guest Celia Rowlson-Hall die een… 

Bioscoopjaar 2023: het jaar van Barbenheimer en Sweet Dreams

de Nederlandse bioscopen en filmtheaters verkochten in 2023 in totaal bijna 32 miljoen bioscoopkaartjes. Lang niet slecht. Barbie trok de meeste bezoekers, De Tatta’s was de grootste Nederlandse trekker. De Nederlandse filmpers had eind december al Aftersun van Charlotte Wells als beste film gekozen, terwijl Sweet Dreams van Ena Sendijarević, ook een overtuigende Gouden Kalf winnaar, als beste Nederlandse titel uit de bus kwam. Intussen bezorgde in Amerika de staking van scenarioschrijvers en acteurs de filmindustrie aldaar een zwaar jaar.

pr beeld Closed Eyes

Met Closed Eyes ontketent Alida Dors een revolutie

Ik heb het woord ‘revolutionair’ gebruikt, toen een cameraploeg van Theater Rotterdam mij vroeg wat ik van Closed Eyes vond. Ik weet niet of mijn verder buitengewoon enthousiaste reactie de eindmontage zal halen, maar een dag later is dat gevoel niet weg. Wat Alida Dors, artistiek directeur van Theater Rotterdam, heeft laten zien, is een revolutie in de wereld van… 

Afscheid van Burny Bos, gangmaker van de Nederlandse jeugdfilm

Het klinkt misschien wat dramatisch, maar liefhebbers van de Nederlandse jeugdfilm kunnen het gevoel krijgen dat dit het einde van een tijdperk is. Ik lees zojuist de mail met het droevige persbericht dat schrijver, radiomaker en film- en televisieproducent Burny Bos (1944) op 1 december is overleden. Helemaal onverwacht was het niet. Toen Cinekid hem vorig jaar (en niet voor… 

De tafel in Turbulence Jamais Vu. Foto door Leo Bankersen

IDFA 2023 – DocLab en de schaduwwerelden

Wordt iets beter als het schuurt? Kunst als slijpsteen van de geest? Het aloude begrip dialectiek, de botsing van tegenstellingen waaruit iets nieuws ontstaat? Deze 17e editie van IDFA’s DocLab, het programma vol digitale kunst, interactief werk en virtuele werelden, heeft als thema ‘Phenomenal Friction’. Technologie is veelal gericht op efficiëntie en gemak, maar DocLab nodigt ons uit om te… 

Theaterplatz Weimar met het Steinmal van Günther Ücker, waar op maandagen de AfD een fascistische bijeenkomst houdt.

Dagboek Kunstfest Weimar #3: wanneer herinneren een probleem wordt.

Water is heel goed in het toedekken van dingen. Zestig kilometer ten zuiden van Weimar ligt een enorm stuwmeer, waar de lokale bevolking weinig meer van weet dan dat de waterkrachtcentrale stroom levert aan huizen en de staalfabriek, een paar kilometer verderop. Er is ook minstens 1 dorp verdwenen, en kunstenares, annex experimenteel radiomaker Sandra Rücker kwam erachter dat haar… 

Yves Degryse door Koen Broos

Yves Degryse (Berlin) over de terugkeer van de legendarische voorstelling ‘Zvizdal’ op #Theaterfestival Boulevard: “Dit heeft me echt bij mijn jasje genomen”

Yves Degryse is een van de mensen achter het bijzondere Vlaamse gezelschap Berlin. Tussen 2011 en 2015 werkte Berlin aan de voorstelling Zvizdal, grotendeels opgenomen in de ‘verboden zone’ rond de geëxplodeerde kerncentrale van Tsjernobyl in Oekraïne. Ik zag de voorstelling in 2016 in Den Bosch, tijdens Festival Boulevard, en was ‘blown away’. Dit jaar keert hij terug naar Boulevard… 

Fishermans friend

‘Duisternis met iets van hoop’ – Tweede #Zomergasten onder Theo Maassen levert indrukwekkend Fishermansfriend-moment op

Om iets voor half twaalf, zondagavond 30 juli, vroeg cabaretier en begenadigd interviewer Theo Maassen aan de wereldberoemde cameraman Hoyte van Hoytema: “wat is de vraag die je niet beantwoord krijgt?” Hoyte: “Shit, ga je daarmee afsluiten?!”  Het was in de veelzeggende finale van een buitengewoon indrukwekkende tweede aflevering van Zomergasten 2023. Een aflevering, ook, waarin we veel over cinematografie… 

Herzog betovert en stelt lastige vragen – The Ecstatic truth bij Eye filmmuseum

The Ecstatic Truth, de nieuwe tentoonstelling in Eye filmmuseum over de Duitse filmmaker Werner Herzog, is even ongenaakbaar als de man zelf. In de enorme ruimte ( de zaal is zo’n 700m2), staan grote schermen opgesteld, en een paar tafels met objecten. Het is donker. Nauwelijks props, geen kostuums, niets dat afleidt van de man en zijn werk. Compromisloos, en… 

beeld uit de film door David Hannan

Dankzij Wallworth op het Holland Festival nog een laatste blik omhoog werpen vanonder een stervende zee.

De koepel van het Planetarium van Artis is gemaakt voor sterren, het is geen blinkend Imax-doek. Dat de beelden in Coral: Rekindling Venus van Lynette Wallworth dus niet van het scherm spatten, is dan ook de bedoeling. Wallworth, een goede vriend en collega van ANOHNI, is dit jaar prominent aanwezig op het Holland Festival en maakte Coral, Rekindling Venus exclusief… 

Clare Stewart nieuwe zakelijk directeur van IFFR

Eerder dit jaar kondigde zakelijk directeur Marjan van der Haar haar vertrek bij het IFFR aan. Gisteren werd bekend gemaakt dat Clare Stewart volgende week haar opvolger wordt. Stewart heeft haar sporen verdiend bij tal van toonaangevende festivals, zoals het BFI London film festival en BFI Flare London, het LGBTQIA festival van het British Film Institute; het Sheffield documentaire festival… 

still uit Euphoria door Julien Rosefeldt

Rosefeldts ‘Euphoria’ is een van de indrukwekkendste dingen die ik ooit meemaakte. 

Wat als 200 van de grootste denkers en dichters die deze planeet de afgelopen eeuwen heeft gekend nu eens gewoon een van ons zouden zijn? Een gewone vreemdeling op een bus, of je taxichauffeur, of een skater? Of een zingende tijger in een supermarkt? Julian Rosefeldt maakt die gedachte hoor-, voel- en bijna tastbaar in de mega-installatie ‘Euphoria’ in het… 

Cinedans 2023: stof tot nadenken

Soms begint een festival pas echt nadat de zalen leeggestroomd zijn. Rode draden worden zichtbaar, thema’s zoemen na, onderzoek gaat voort, archieven worden ontsloten. Wat mij opviel bij de negentiende, wat kleinere editie van Cinedans, is dat er veel werk was over de kwetsbaarheid van het lichaam. Niet gek na een pandemie, tijdens een oorlog en met een nog veel… 

Vier Cinedans festival tips, in een overvol weekend

Met Kaboom!, Movies that matter, de Roze Filmdagen en Cinedans alle vier tegelijk, wordt het lastig kiezen komend weekend. Cinedans, dance on screen,  is een festival dat me zeer dierbaar is, daar zal ik komend weekend te vinden zijn.  Cinema is tenslotte beweging, in montage, découpage, handeling, mise en place. En langzaam begint het besef dat dans en film een… 

Er blijft ruimte voor de onaangepaste film bij het IFFR

Afgelopen mei uitte ik mijn zorgen over de herstructurering bij het IFFR en vroeg ik me af of het festival zo eigenzinnig zou blijven als het  altijd was. Het ontslag van een aantal programmeurs en het vertrek van andere medewerkers legde van tevoren een grauwsluier over de afgelopen editie. Was dat terecht? Heeft het festival zijn glans verloren? Of lukte… 

Still uit de documentaire White Balls on Walls van Sarah Vos

White Balls on Walls: fascinerend beeld van een museum in paniek

Er is nogal wat ophef onder vooral mensen van zekere (witte) kleur en leeftijd over een documentaire die nu in de filmhuizen draait. In White Balls on Walls toont maaktster Sarah Vos hoe het Stedelijk Museum in Amsterdam moet wennen aan een nieuwe tijd waarin oude vanzelfsprekendheden op hun grondvesten trillen. De ophef draait vooral om de door de gevestigde… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands