MUZIEK

Oud of nieuw, klassiek of modern, minimaal of wereld. Pop. Tonaal en atonaal.

Iedereen is welkom op Pitfest. ‘Bands die bij ons spelen moeten vooral hard, of vies en vuig zijn.’

Het Drentse dorp Erica werd in het laatste weekend van april opgeschud door het knusse herriefestival Pitfest. En dat trok een bonte mix mensen. Ik liep er een dag rond.  Een golfkar zoemt over de rotonde van het 4-sterrenresort in het buitengebied van het Drentse plaatsje Erica. Rechts van het asfalt liggen strak gemaaide golfbanen, links is een kaveltje land...

Merlijn Twaalfhoven op SPOT-Live: ‘Buiten de randstad ligt een enorme bron van inspiratie.’

'Ik heb de afgelopen jaren een paar keer uit mezelf aangeklopt bij het Congres Podiumkunsten, echt vanuit het idee dat we veel meer kunnen als podia in Nederland. Maar ja, telkens als ik daar dan was, werden mensen wel enthousiast, maar blijft het ook hangen?' Componist Merlijn Twaalfhoven is blij dat hij nu als 'curator' van SPOT Live, het nieuwe...

Een vruchtbaar repertoirelandschap.

Het podiumkunstenbeleid is zeer bepalend voor wat er te zien en te horen is op de Nederlandse podia. Het ligt ten grondslag aan de overheidsfinanciering van theater en muziek. In dit beleid is veel aandacht voor de kwaliteit van de uitvoeringen, maar er wordt nauwelijks gesproken over de keuze van de stukken die worden gespeeld, laat staan wat voor...

Annelies van Parys: ‘Geen mooier symbool voor de liefde dan een bloem’

In 2014 componeerde Annelies van Parys (1975) haar eerste opera, Private View, voor Asko|Schönberg en Neue Vocalsolisten Stuttgart. Deze werd kort daarna onderscheiden met de FEDORA - Rolf Liebermann Prize for Opera. De Stuttgarter zangers vroegen haar subiet een nieuw stuk voor hen te componeren. Songs of Love and War/An Archive of Love gaat 20 mei in première tijdens...

Cellist Maya Fridman: ‘Het mooiste van musiceren is de communicatie met mijn publiek.’

De cellist Maya Fridman werd in 1989 in Moskou geboren, waar ze zich ontpopte als wonderkind. Nog tijdens haar studie aan het Schnittke College won ze de eerste prijs van het International Festival of Slavic Music. In 2010 kwam ze naar Nederland, waar ze zes jaar later Cum Laude afstudeerde aan het Conservatorium van Amsterdam. Fridman plaatst als vanzelfsprekend hedendaagse...

Michel van der Aa in de spotlights van Nieuw Amsterdams Peil

Donderdag 19 april staat de componist Michel van der Aa in de spotlights van Muziekgebouw aan ’t IJ. Het avontuurlijke Nieuw Amsterdams Peil speelt naast zijn eigen muziek ook door hem gekozen stukken van geestverwanten. Speciale gast is Wende Snijders, die samen met Van der Aa een aantal liederen componeerde. Zij soleert bovendien in de wereldpremière van de integrale...

Debussy’s muziek bloeit subtiel en krachtig op tussen Lidy Blijdorp en Julien Brocal

Een Ode aan Debussy laten beginnen met een van zijn laatste composities is een mooie keuze. Celliste Lidy Blijdorp en pianist Julien Brocal brengen dit programma ter gelegenheid van het honderdste sterfjaar van de componist. Laatste kracht Debussy leed de laatste zes jaren van zijn leven aan kanker. Deze ziekte maakte zijn leven ondraaglijk zwaar. Toch vatte hij drie jaar voor...

Sedje Hémon toverde muziek uit schilderijen

De naam van Sedje Hémon (1923-2011) zal niet bij iedereen onmiddellijk een belletje doen rinkelen. Zij was een van de eerste kunstenaars die multidisciplinair werkte, door composities te baseren op haar eigen schilderijen. Haar schilderij-partituren werden recent getoond tijdens Documenta 14 in Kassel en Athene, maar haar muziek is al bijna 4 decennia niet meer uitgevoerd. Het Haagse Ensemble Modelo62 zet...

Guy Coolen over Operadagen Rotterdam: ‘We noemen onszelf een bluf-festival’

‘Als Mohammed niet naar de berg komt, komt de berg naar Mohammed’, dachten ze bij Operadagen Rotterdam. Eerder dit jaar al gaf de in Enschede gevestigde Nederlandse Reisopera een perspresentatie in Carré. Dit keer togen de Rotterdammers naar de hoofdstad. Artistiek directeur Guy Coolen en dramaturg Tobias Kokkelmans vertelden een select clubje journalisten wat het publiek van 18-27 mei te...

City of Birmingham Symphony Orchestra speelt Fires van Raminta Šerkšnytė

Het City of Birmingham Symphony Orchestra komt naar ons land. Maandag 9 april geven zij een concert in TivoliVredenburg Utrecht onder leiding van hun jonge chef-dirigent Mirga Gražinytė-Tyla. Zij spelen muziek van Wagner, Debussy en Beethoven, een vrij standaardprogramma op het eerste gezicht. Maar gelukkig neemt de Litouwse Gražinytė-Tyla een stuk mee van haar landgenote Raminta Šerkšnytė. Die schreef...

Ligetifestival – ode aan avontuurlijk en eigenzinnig componist

De Hongaarse componist György Ligeti (1923-2006) leed onder meerdere dictaturen; de nazi’s doodden tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vader en broer en na de Oorlog dwongen de communisten hem zoetsappige ‘volksmuziek’ te schrijven. Na de Hongaarse opstand van 1956 vluchtte hij naar Wenen en vervolgens naar Keulen. In het Westen onpopte hij zich tot een eigenzinnig componist, die zich al...

We gaan een drukke tijd tegemoet. En jij wil van FB af. Mis niets. Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief. Omdat het kan! Dit is waarom. Holland Festival, Poetry International, een zomer vol kunst. En ondertussen wordt een heel nieuw kunstbestel in elkaar gerommeld. Nederland staat te springen om naar buiten te gaan, muziek te beleven, kunst mee te maken en foodtrucks leeg te eten. En het subsidiestelsel om te gooien. Het is een bos vol...

Sofia Goebaidoelina: ‘Pas in het Westen kon ik mezelf grootschalige doelen stellen en realiseren’

Sofia Goebaidoelina is in ons land uitgegroeid tot een ware publiekslieveling. Ook in de omroepseries is zij een graag geziene gast. Zo bracht het AVROTROS Vrijdagconcert de Nederlandse premières van Glorious Percussion (2011) en O Komm, Heiliger Geist (2016). Vrijdag 23 maart klinkt de eerste Nederlandse uitvoering van haar Tripelconcert voor bajan, viool en cello. Het stuk is opgedragen aan...

Tussen luier en afwas – de (on)zichtbaarheid van vrouwelijke componisten

Amsterdam, 8 maart 2018. Het is vandaag vrouwendag, dat kan niemand ontgaan. De media staan boordevol artikelen over de ongelijkwaardige betaling van vrouwen en hun nog altijd beperkte vertegenwoordiging in prestigieuze functies. Zowel in de politiek, het bedrijfsleven, de universitaire wereld als in de kunstensector. Het meest conservatief is misschien wel de klassieke muziekwereld. Daar moet de vrouwelijke componist nog...

Seizoen 2018-19: Concertgebouw pakt vrouwenhandschoen op die Concertgebouworkest laat liggen

Joel Fried, artistiek directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest schrikt zichtbaar even op. Ik vroeg hem of er in seizoen 2018-19 werkelijk maar één vrouwelijke componist staat ingepland. Tijdens de presentatie op maandag 26 februari in het Concertgebouw hoorde ik namelijk alleen de naam van Lotta Wennäkoski. Inderdaad blijkt de Finse als enige de eer van componerende vrouwen te moeten...

Baltische zielen door Cappella Amsterdam: Estland 100 jaar wel/niet onafhankelijk

Hoewel Estland bijna 4000 vierkante kilometer groter is dan Nederland, heeft het amper meer inwoners dan de provincie Utrecht. Eeuwenlang betwistten grootmachten als Denemarken, Duitsland, Rusland, Zweden en Polen de heerschappij over dit land aan de Oostzee. Door zijn geografische ligging vormde het immers een belangrijke verbinding tussen Oost en West. Pas in 1918 werd een eigen staat uitgeroepen, maar...

Fanny Mendelssohn: in de schaduw van Felix

Fanny Mendelssohn (1805-1847) was de vier jaar oudere zus van Felix Mendelssohn. Ze kregen beiden een gedegen muzikale opleiding, waarbij ze hem in virtuositeit aan de piano nog overtrof. Haar relatie met Felix was intens, maar ook verstikkend. Door zijn toedoen slaagde Fanny Mendelssohn er niet in een zelfstandige carrière als componist op te bouwen. Tot op de dag van...

Mackenzie zet bij het Holland Festival de deuren open voor een nieuwe avant-garde onder het publiek.

Publiciteitsbeeld Gesualdo. Foto: Sofie Knijff

Het keurige echtpaar naast me, op de eerste rij bij de persconferentie van het Holland Festival, had er even niet op gerekend. Vier leden van het Nederlands Kamerkoor die zich een voor een tot op hun piemelende nakie beginnen uit te kleden. Een giechel, een kleine kuch, maar hee, dit is het Holland Festival, zeiden ze tegen elkaar. Dus...

Vertelconcert over Shostakovich: hier hoor je hoeveel menselijkheid, karakter en scheppingsdrang het communisme probeerde te doden.

Hoe groter de weerstand die moet worden overwonnen, des te groter de prestatie. Deze wrange wijsheid wordt uitgesproken in het Russisch vertelconcert ‘Leven onder een tiran’. Celliste Lidy Blijdorp voegt met dit programma rond het levensverhaal van de componist Shostakovich weer een mooie, persoonlijke en originele aflevering toe aan haar serie Cello 020. Ze treedt in dit concert op...

#Grammy voor Barbara Hannigan & Ludwig Orchestra, Reinbert de Leeuw grijpt mis

De verwachtingen waren hooggespannen. Zowel Reinbert de Leeuw als Barbara Hannigan was genomineerd voor een Grammy Award 2018. Hannigan was voorgedragen voor Best Classical Solo Vocal Album, voor haar opnames van muziek van Berg, Gershwin & Berio. De Leeuw dong mee in de categorie Best Classical Compendium met zijn compilatie van alle gedirigeerde koor- en ensemblestukken van György Kurtág. Hannigan...

Silvia Colasanti: ‘Mijn strijkkwartet gaat over de schoonheid en nostalgie van Rome’

Of het nu gaat om vloeiende melodieën, stuwende ritmes of dichte klankenwolken, de muziek van Silvia Colasanti (Rome, 1975) is altijd lyrisch. Op maandag 29 januari brengt Quartetto di Cremona de wereldpremière van haar strijkkwartet Ogni cosa ad ogni cosa addio in Muziekgebouw aan' t IJ Amsterdam. Het concert is onderdeel van de Strijkkwartet Biënnale, die plaatsvindt van 27 januari...

Psalmensymfonie Igor Stravinsky: weg met romantisch sentiment

Het Nederlands Kamerkoor presenteert woensdag 24 januari een avontuurlijk concert in Muziekgebouw aan 't IJ als aftrap van een korte tournee. Op de lessenaars staan zelden gehoorde muziek van Lili Boulanger en Ton de Leeuw. Klapstuk is de beroemde Psalmensymfonie van Igor Stravinsky in een versie voor koor en piano vierhandig van Dmitri Sjostakovitsj. Ralph van Raat en Bobby Mitchell...

Ton de Leeuw door Groot Omroepkoor & RFO koperensemble: muziek van het ‘zijn’ versus muziek van het ‘worden’

Eind negentiende eeuw begon de westerse muziek langzamerhand uit haar voegen te barsten. Componisten gebruikten steeds meer dissonanten zodat de vertrouwde tonaliteit nog amper in haar jasje paste. Vanuit een voortdurend verlangen naar nóg meer expressie werd het orkest uitgebreid met almaar nieuwe instrumenten. Dit leidde tot monsterproducties als de ‘Symfonie der Tausend’ van Gustav Mahler, met meer dan...

Componist Victoria Borisova-Ollas: ‘Muziek heeft geen nationaliteit’

Het meest recente wapenfeit van de Russisch-Zweedse componist Victoria Borisova-Ollas (1969) is Dracula. Deze opera naar het gelijknamige boek van Bram Stoker ging in oktober 2017 in première bij Koninklijke Opera Stockholm. Een ‘kleurrijke en zeer sfeervolle muzikale partituur’, met daarin ‘een van de meest emotionele scènes in de geschiedenis van de Zweedse opera’, schreef een criticus. Zeven jaar eerder...

José Maria Sánchez-Verdú componeert muzikale Hellepoort voor koor en strijkkwartet

Het strijkkwartet geldt als uitvinding van Joseph Haydn; Goethe beschouwde het als het nec plus ultra van instrumentale muziek. ‘Men hoort vier intelligente mensen die zich met elkaar onderhouden’ zei de dichter hierover. ‘Je gelooft iets van hun conversatie te begrijpen en de eigenzinnigheden van de instrumenten te leren kennen.’ Die mogelijkheid krijgen we volop van 27 januari t/m 3 februari,...

5,953FansLike
947VolgersVolg
16,236VolgersVolg

Alleen als je lid wordt, blijft Cultuurpers vrij

We hebben de muur gesloopt!

Alles is gratis, dankzij onze leden.

Kom ook bij die club!

Al lid?  Login
Holler Box
Fijn dat je er was. Vond je dit een goed bericht? Blijf op de hoogte van ons nieuws!
Holler Box