Meteen naar de inhoud

Eric de Vroedt

Eric De Vroedt in Staat van het Theater: ‘We moeten het systeem bevragen waar we zelf deel van uitmaken.’

Het lastigste van weer aan het werk gaan na de zomervakantie zijn de vakantieverhalen van collega’s. Of van jezelf. Dat fantastische uitzicht, die unieke camping, dat prachtige strandje, dat restaurant waar je voor geen geld het beste eten ter wereld kreeg, dat inheemse volk dat jij als eerste met je touringcar bezocht. Dat momentje van klimaatschaamte dat je nog even… 

Tamar van den Dop legendarisch in iets te uitleggerige versie van Judith Herzbergs Leedvermaak Trilogie 

Dat je opeens terug bent in 1996 bij Zwarte Sneeuw, de televisieserie waarin actrice Tamar van den Dop destijds een hele generatie kijkers aan zich wist te kluisteren. Sindsdien zijn haar ravenzwarte krullen veranderd in een schitterende wolk zilver, maar wie naar de Leedvermaak-trilogie van Het Nationale Theater gaat, ziet opeens die jonge Tamar terug. Een wonder van talent in… 

Romana Vrede, Foto: Bas de Brouwer

De driekwart lege zaal geeft meer intimiteit dan een volle zaal. HNT speelt altijd; verwarmend en verwarrend

Welke indrukken, welke beelden beklijven er? Waarom geniet ik hier zo? De voorstellingen gedurende de coronacrisis bezorgen grote dankbaarheid: dat ik dit mag meemaken, dat acteurs, schrijvers, regisseurs en medewerkers weken of zelfs maandenlang in trouw zijn om voor mij op te treden. De liefdesverklaring is wederzijds.

Tranen en pannenkoekenmeel – Noël Fischer een week na de afgelasting van Trojan Wars

Regisseur Noël Fischer, artistiek leider van HNTJong, de jeugdclub van Het Nationale Theater, vernam een week geleden vlak voor de eerste try-out dat ze met Trojan Wars het podium niet op mocht voor de try-out, noch voor première van zaterdag. Geen gewone opvoering maar een marathonvoorstelling met drie delen, met in de pauzes voer voor de geest (muziek) en de… 

‘We zijn toeschouwers geworden, in plaats van acteurs’; Philipp Blom vertelt podiumkunstenaars op SPOT-Live wat er op het spel staat.

‘We staan aan de vooravond van een nieuwe culturele revolutie. We moeten weg uit ons paradigma en kunst kan daar een rol in spelen. De kunst kan ons beelden tonen van een andere toekomst, een andere gedachte. Kunstenaars kunnen helpen om dat besef in te laten dalen.’ Aan het woord is schrijver en journalist Philipp Blom. In 2017 kwam zijn… 

Eric de Vroedt (Het Nationale Theater)is curator op SPOT-Live: ‘Laten we het eens over liefde hebben.’

‘Wat we zo vaak vergeten is gewoon eens te praten over onze liefde voor theater.’ Eric de Vroedt, artistiek leider van Het Nationale Theater, wil het nu eens over de inhoud hebben. En dan met de hele podiumkunstsector. Binnenkort is er SPOT-Live, het vernieuwde Congres Podiumkunsten, en daar wil hij over liefde praten. ‘Heel toevallig gebeurde het een maand geleden.… 

PODCAST: Theaterfestival 2018 opent met strafbaar feit.

1Op 6 september 2018 liet Chokri Ben Chika zijn gevoel voor humor achter in België. Hij toog met een gevulde jerrycan naar de Amsterdamse Stadsschouwburg en pleegde een strafbaar feit. Hij bedreigde een tot de nok gevulde Rabozaal met een niet van echt te onderscheiden nepwapen. Hij vertelde dat hij bewondering had voor de anonieme Tunesiër die met zijn zelfverbranding… 

Een vruchtbaar repertoirelandschap.

Het podiumkunstenbeleid is zeer bepalend voor wat er te zien en te horen is op de Nederlandse podia. Het ligt ten grondslag aan de overheidsfinanciering van theater en muziek. In dit beleid is veel aandacht voor de kwaliteit van de uitvoeringen, maar er wordt nauwelijks gesproken over de keuze van de stukken die worden gespeeld, laat staan wat voor repertoirelandschap… 

Theater vanaf de bank: van de Zuidoever van de Theems naar Broadway in één avond.

Voor menig theaterliefhebber zal het vloeken in de kerk zijn, kijken vanaf de bank. De sfeer in de zaal en het directe contact ontbreekt. Helemaal waar, en toch zijn ook de voordelen van comfortabel zitten, kijken wanneer je wilt, ondertiteling en de on demand W.C.-pauze wel wat waard. Onder het genot van een haardvuurtje kijk je tegen niemands achterhoofd aan.… 

Sadettin Kırmızıyüz. Foto: Joost de Haast

Hollandse versie van The Wire verhuist van Rotterdam naar Den Haag

Het Nationale Toneel Theater maakt werk van de missie om de samenleving op de planken te brengen. The Nation, die waanzinnige marathon met Romana Vrede over een verdwijning in de Schilderswijk, en Mark Rietman, is dit najaar klaar. Wie dacht dat het daarna weer tijd werd voor een stukje gezapig retro-haagschecomediewerk heeft het verkeerd.  Er komt wel een klassieker aan in… 

Ga zien hoe Romana Vrede The Nation naar het hoogste plan trekt. #HF17

Eindelijk. The Nation, de hyperactuele theaterserial waarmee het vernieuwde Nationale Toneel, sorry Theater, zich aan het land presenteert, voelt als een verfrissende plens water op een zompige dag. Nieuwbakken baas Eric de Vroedt doet zijn reputatie eer aan door een werk af te leveren dat zonder meer een nieuw publiek de theaters in zal trekken. Een publiek dat verwend is door… 

The Nation op het Holland festival: een theaterverslaving in wording #HF17

Netflix en HBO zijn tegenwoordig hofleveranciers van onze gesprekken met vrienden, familie en collega’s. De ultieme ijsbreker op een feestje met onbekenden is praten over series, over geliefde personages. Leeft Jon Snow nog? Waar is Barb? Nadat ik de eerste twee werkvoorstellingen van ‘The Nation’ heb gezien heb ik sterk de indruk dat ik in Eric de Vroedt een collega-liefhebber… 

Joris Smit in Tasso, foto Kurt van der Elst

Joris Smit over Tasso en Jeanne d’Arc: geen toneel dat het publiek in een bedje legt

Het Nationale Toneel speelt Jeanne d’Arc van Friedrich Schiller en herneemt gelijktijdig Tasso van Johann Goethe. In beide stukken speelt Joris Smit, in Tasso zelfs de titelrol. We gaan met hem in gesprek over Duitse romantici, Sallie Harmsen, het nieuwbakken Nationale Theater en het belang van op je bek gaan. Tasso en Jeanne, Goethe en Schiller. Is de Duitse romantiek… 

7 redenen waarom je moet investeren in Holland Festival 2017 #hf17

Ruth Mackenzie heeft enorm veel voor elkaar gekregen in de korte tijd dat ze baas is van Holland Festival. Ik heb het festival nu sinds de late negentiger jaren meegemaakt en zag het evolueren van iets dat heel persoonlijk en soms obscuur was (onder Ivo van Hove), tot een etherisch feest van zinderende esthetiek (met Pierre Audi), tot wat het… 

De schouwburgen doen het steeds beter: 6 lessen van de VSCD @congresPK

Op maandag 23 en dinsdag 24 mei vergaderde de VSCD, en was in de Nijmeegse Concertzaal De Vereeniging het Congres Podiumkunsten aan de gang (@congresPK). Ik ging er kijken en ontdekte wat nieuwe dingen.
1 De eminente heren zijn weg.
Er is het nodige veranderd in het Nederlandse theater, sinds het begin van deze eeuw. Ergens rond het jaar 2000 was ik te gast op een bijeenkomst van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directeuren, en het was een bizarre ervaring. Ik bevond me tussen ee...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

DUS heet nu Theater Utrecht. Niet te verwarren met Stadsschouwburg Utrecht

Toneelgroep Centrum, Utrechtse Theater Inititatieven, Jeugdtheaterplatform Utrecht, Theaterplatform Utrecht, De Paardenkathedraal, De Nieuwe Paardenkathedraal, De Utrechtse Spelen. De olijke namen voor Utrechtse theatergezelschappen waren een beetje opgeraakt in de afgelopen 30 jaar. Niet helemaal onverwacht dus dat het stadsgezelschap van de vierde stad van Nederland kiest voor soberheid en duidelijkheid. Sinds zondag 11 januari, 17:00 uur heet De Utrechtse Spelen… 

Den Haag neemt voortouw in verjonging toneellandschap: De Vroedt niet naar Rotterdam

Eric de Vroedt wordt in 2018 de opvolger van Theu Boermans bij het Nationale Toneel in Den Haag. Dat kondigt het gezelschap vandaag aan in een persbericht. Daarmee komt een einde aan de speculaties rond de toekomst van theatermaker De Vroedt. Hij werd namelijk al heel erg lang genoemd als opvolger van Alize Zandwijk bij het ro Theater in Rotterdam,… 

Joop Daalmeijer Marathon (5) “Alle ballen op Amsterdam”, daar ben ik helemaal niet van.

Wijbrand Schaap: ‘Nu over de rol van de steden. Een van de reacties op onze site gaat over de rol van de randstad in het cultuurbeleid. Melle Daamen legt het primaat in de randstad, en gaat daarin verder dan de Raad.’ Marathon-interviewNaar aanleiding van de ophef rond Melle Daamens opiniestuk over het kunstbeleid zijn we uitgenodigd voor een ‘gesprek over… 

Johan Simons naar Ruhrgebied, Rotterdam, Den Bosch, Wenen, Gent. En Varik.

Hij is de grootste regisseur van Nederland. Maar ook de minst honkvaste theatermaker die we kennen: Johan Simons. De man wiens ster al sinds de jaren tachtig rijzende is, zit nu in München. Maar daar blijft hij niet. Nadat hij het lokale gezelschap Kammerspiele internationaal nog wat steviger op de kaart gezet heeft, zoekt hij nieuwe uitdagingen. Den Bosch Eerder meldde… 

Eric de Vroedt: ‘Uiteindelijk ook Obama bereikt’

In één weekend twee prijzen winnen, dat overkomt een mens niet vaak, zelfs niet in de met prijsuitreikingen overladen kunstwereld. Eric de Vroedt is een theatermaker en schrijver die dat dus wel is overkomen. Bij het ingaan van zijn laatste seizoen 'MightySociety' kreeg hij de Amsterdam Prijs (35.000 euro) en de Prijs van de Kritiek (een beeldje), bepaald door een jury van dagbladrecensenten.

Hij spreekt in dit skype-interview over zijn drijfveren, en over hoe je met een voorstelling die soms...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands