Meteen naar de inhoud

gender

pr-beeld Pentheseleia door Dim Balsem

Eline Arbo’s Penthesilea slingert tussen waanzin en geilheid in het Holland Festival

Bij de inloop dreutelt een aantal acteurs over het kale podium. Geen decorstukken, weinig licht, een beetje rook uit de machine. Langzaam vult het podium, en stellen de acteurs zich op aan de voorkant van het toneel. De eerste scène wordt gezongen, een verrassende keuze. Dan houdt Diana, de hogepriesteres van de Amazones, een schitterende rol van Marieke Heebink, een… 

​PODCAST – De permanente zoektocht van Naomi Velissariou: ‘Ik vraag me af of ik als kunstenaar wel aan duiding of verbinding moet doen.’

Naomi Velissariou (1984) zou tijdens het Bossche Festival Boulevard 2021 eigenlijk met meer voorstellingen staan. Dit jaar zou haar hele trilogie ‘Permanent Destruction’ in een setting als clubrave worden uitgevoerd. Woest muziektheater, gebaseerd op toneelauteurs Sarah Kane en Heiner Müller, en afgesloten met het meer ingetogen werk ‘Pain against Fear’. Alle delen zijn lovend ontvangen door publiek en pers, maar… 

‘Minister verbiedt kunst!’ – Hoe in komkommertijd gevaarlijke propaganda een kans krijgt

Tot en met de vakbond wordt het bericht gedeeld: demissionair cultuurminister Ingrid van Engelshoven zou zijn doorgeslagen in haar diversiteitsbeleid en wil nu niet-diverse kunst uit universiteiten bannen. Het stond groot in de Telegraaf en voormalig cabaretier Hans Teeuwen haalde er een paar honderdduizend likes me op Instagram. Inmiddels heeft het ook de kolommen van Het Parool bereikt dankzij ‘kunstenaar’… 

FUNERAL FOR STREET CULTURE – A Critical Celebration and Mourning of Counter Culture  Een groepsproject van Metro54 en Rita Ouédraogo en gehost door Framer Framed

Het afgelopen jaar waren de wereldwijde pandemie en de opnieuw opgelaaide Black Lives Matter-protesten van enorme invloed op onze dagelijkse realiteit. A Funeral for Street Culture probeert het gevoel van verlies en de andere gevolgen van deze gebeurtenissen binnen de kunst en cultuur te onderzoeken en zichtbaar te maken.  Het groepsproject, gecureerd en geïnitieerd door Metro54 en curator Rita Ouédraogo,… 

De bizarre wereld van Euripides Laskaridis – Julidans opent met lef

Na een jaar gedwongen stilzitten trapte Julidans gisteren af onder het motto Never Stop Dancing. En dat doen de wonderlijke schepsels die Elenit bevolken, de openingsavond in handen van Euripides Laskaridis. Zijn Elenit is een universum met groteske en soms aandoenlijke personages die gegijzeld zijn door een enorme windmolen op het podium. Tegen wil en dank gaan ze door, of… 

‘Muziek is als een tijdmachine.’ David Mitchell over zijn swingende roman Utopia Avenue

Een verhaal over de opkomst en ondergang van een beginnende rockband – een revolutionair nieuw idee is het niet. Maar hoewel Utopia Avenue een ‘gewonere’ roman is dan bijvoorbeeld zijn bestseller Wolkenatlas (2004), wordt in handen van David Mitchell (51) ook een gewoon verhaal nooit alledaags.

Vincent Wijlhuizen werkt aan een coronaproof What You See Festival: ‘een hele grote groep mensen is nu veel minder zichtbaar.’ 

Direct nadat de lockdown in maart 2020 werd afgekondigd ging Vincent Wijlhuizen, mede-oprichter (samen met Annette van Zwol en Ieme Soes) en directeur van het What you See Festival, aan de slag om alternatieven te bedenken voor het festival dat in het najaar plaatsvindt. ‘We hebben verschillende plannen gemaakt. We hadden al een gewoon plan, dat naar alle fondsen gegaan… 

HOLLAND FESTIVAL 2020 VERBINDT MAKERS EN PUBLIEK IN GEFRAGMENTEERDE TIJD

Het Holland Festival 2020 kende een uitzonderlijke jaargang, door de coronapandemie ging het voor het eerst in zijn geschiedenis fysiek niet door. In plaats daarvan kreeg het een online programma als invulling. Holland Festival online programma 2.0-2.0 was de 73ste editie van het festival en de tweede waarbij gewerkt werd met een associate artist. Dit jaar was dat choreograaf, regisseur,… 

Wanneer het over institutioneel racisme, discriminatie en uitsluiting gaat, dan zijn dat natuurlijk niet gevoelens, zoals u deze week claimde, maar feiten, meneer Rutte.

Geachte premier Rutte, Beste Mark, We hebben elkaar al eens ontmoet. Voor u een ontmoeting uit velen, dus u zult het zich vast niet herinneren. We hebben namelijk niets gemeen, niet wat politieke kleur of huidskleur betreft, niet wat betreft onze sociaal economische klasse, niet wat betreft ons nest, niet ons gender, lengte en mogelijk andere onderscheidende kenmerken: veel NIET… 

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMMA 2.0-2.0

Het Holland Festival presenteert van 11 tot en met 21 juni een online programma dat zo dicht mogelijk bij de kern en de essentie van het oorspronkelijke programma blijft, dat vanwege de coronacrisis is afgelast. Samen met artiesten van over de hele wereld die in het festival 2020 zouden optreden, is een alternatief online programma samengesteld. Het festivalthema, aangereikt door… 

‘Ik wil steeds meer als Charlie worden.’ De levensinzichten van actrice en schrijfster Romana Vrede

Afgelopen maand verscheen bij De Arbeiderspers de roman De nobele autist van Romana Vrede, gebaseerd op het leven met haar zoon Charlie, die een verstandelijke beperking en autisme heeft. Gesprek over wat ze van hem en andere levensgebeurtenissen heeft geleerd. ‘Niet Charlie is gek, de wereld is gek.’ ‘Normaal’ is niet normaal ‘Toen mijn zoon Charlie als 2-jarig jongetje in… 

49ste editie Filmfestival Rotterdam opent met Mosquito – de geschiedenis als een koortsdroom

In de trailer van het International Film Festival Rotterdam, dat op 22 januari van start gaat, verbrokkelen filmbeelden tot abstracte vormen en kleurpatronen. Het heeft te maken, begrijp ik, met de verwondering over de onstuitbare drang tot verhalen maken. Ooit zette een grotbewoner een geverfde hand op de rotswand. In de digitale tijd toveren we verhalen met gekleurde pixels. De… 

Morgan Knibbe schuwt de zware onderwerpen niet: ‘film is een empathiemachine.’

In 2014 maakte Morgan Knibbe (1989) de korte film Shipwreck, over de nasleep van een gruwelijke schipbreuk aan de kust van Lampedusa waarbij 350 vluchtelingen verdronken. Kort daarna maakte hij zijn eerste lange documentaire, eveneens over vluchtelingenproblematiek: ‘Those Who Feel the Burning’. Deze zeer indrukwekkende, originele en visueel sterke film was een van de beste Nederlandse films van de laatste… 

In Gentleman Jack laat Anne Lister zich niet weerhouden door de gevestigde genderrollen.

Anne Lister. Deze 19e eeuwse dame was op veel gebieden een pionier: ze beklom bergen, maakte in haar eentje verre reizen en was succesvol in zaken. Ze verwierf echter vooral faam door haar privéleven. Anne Lister wordt wel Groot- Brittannië’s eerste moderne lesbienne genoemd. Gedurende haar leven hield zij meerdere dagboeken bij, waarin zij haar erotische escapades met dames in… 

Lukas Dhont over zijn veelgeprezen film Girl, over het transmeisje dat een doodgewone puber is, en de liefde voor dans

Het trans-drama Girl, de Belgische Oscar-inzending, is bezig aan een ware zegetocht. Filmmaker Lukas Dhont over de strijd van het transmeisje Lara, dat vooral een doodgewone puber is. Over zijn persoonlijke worsteling met stereotypen, en over zijn liefde voor dans. “Een plaats op de Oscar-shortlist zou al heel mooi zijn.”

WO-MAN in het theater: ‘Gek eigenlijk om ‘power’ direct aan ‘mannelijk’ te verbinden.’

Een van de inspiratiebronnen voor regisseuse Ingrid Kuijpers was een filmpje over een bepaald soort platwormen. Het heeft ook een plaats gekregen in haar voorstelling WO-MAN. Platwormen zijn tweeslachtige dieren. De paring komt neer op een gevecht om wie van de twee bevrucht wordt. Kuijpers: ,,Het exemplaar dat erin slaagt de ander zwanger te maken, heeft gewonnen. Als je zwanger… 

Hilda Paredes vereeuwigt Afro-Amerikaanse vrijheidsstrijder in haar opera ‘Harriet’

Op 3 oktober gaat de opera Harriet van Hilda Paredes in première, gewijd aan de legendarische Afro-Amerikaanse vrijheidsstrijder Harriet Tubman (ca. 1822-1913). Halverwege de 19e eeuw ontsnapte zij aan een slavenbestaan, waarna ze met gevaar voor eigen leven vele lotgenoten bevrijdde via de zogenoemde Underground Railroad.  Na jarenlang getouwtrek besloot het Amerikaanse ministerie van Financiën in september 2018 de beeltenis van Tubman… 

Gender krijgt Japanse touch op Theaterfestival Boulevard @tfboulevard

‘Geen kwaad woord over Lego of Knexx. Maar identiteit is het meest opwindende bouwpakket.’ Zo opent het voorwoord van Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. What you see is what you guess is deze keer het motto. Het verwijst naar de kloof tussen hoe de ander je ziet en hoe je je zelf voelt. Identiteit in de breedste vorm: van gender… 

Dimitris Papaioannou zet erfgoed Pina Bausch naar zijn hand met Neues Stück 1 Seit sie voor Tanztheater Wuppertal, Holland Festival #HF2018

Neues Stück 1 Seit sie – Ein Stück von Dimitris Papaioannou is een lange titel voor een overweldigend stuk, waarmee Tanztheater Wuppertal dit jaar het Holland Festival aandoet. Negen jaar geleden, op 30 juni 2009, een maand voordat ze negenenzestig zou worden, stierf Pina Bausch plotseling. De wereldberoemde en uiterst invloedrijke choreografe van experimenteel, beklemmend en weergaloos danstheater liet een… 

Elkaar aanraken is taboe. Anne Nguyen brengt breakdance en capoeira, kwetsbare mannen en videogames in Kata @hollandfestival

In Kata, het nieuwste werk van de Franse breaker en choreografe Anne Nguyen, overstijgen hiphopmannen de clichés van de hiphop. Stoerheid, onaanraakbaarheid en de gebruikelijke frontale relatie met het publiek worden ingeruild voor indirecte gebaren, uitgestelde effecten, diagonalen en lateralen, dubbele bodems en ironie. Nguyen, zelf een bedreven beoefenaar van capoeira, ming chun en breakdance, daagt haar dansers uit hun… 

‘Het huidige bruikleensysteem van musea leidt tot beslissingen gebaseerd op vooroordelen in plaats van feiten.’

Musea beheren vaak meer kunstobjecten dan zij kunnen tonen. Wat ze niet in de museumzalen kunnen laten zien, bewaren ze veilig in het depot. Collecties met bonte verzamelingen van objecten uit verschillende periodes vormen een groeiend probleem voor musea. Marketeers benadrukken de noodzaak van focus, een helder verhaal en sterke branding. Objecten die niet langer passen bij de nieuwe visie… 

‘Eigenlijk is het romantische relikwie Platonov zo’n honderd jaar ingesneeuwd geweest. En nu komt hij terug, and he walked into the wrong room’

Platonov, de nieuwste voorstelling van Theater Utrecht, ging op 2 maart in première en is meteen een hit: juichende recensies in alle grote kranten. Artistiek leider en regisseur Thibaud Delpeut baseert zich voor zijn versie van dit oerstuk van Tsjechov op de vertaling die acteur Jacob Derwig in 2000 maakte voor ’t Barre Land. Deze al even legendarische voorstelling paste… 

Het lijstje van onze lezers. Wat we allemaal nooit mogen vergeten van 2017.

Nou hebben we het hier niet zo op hypes en tradities, maar toch. De donkere dagen rond kerst zijn dit jaar wel erg donker, dus waarom niet iets met lijstjes. Dit jaar even geen lijstje van de redactie met toppers, maar willekeurige inzendingen van willekeurige lezers, in willekeurige, zij het licht alfabetische volgorde. Motto van de lezersvraag was: welke dingen… 

(Farida & The Iraqi Maqam Ensemble - Foto: Melanie Marsman)

5 Redenen waarom Le Guess Who? het beste festival van de hele wereld is

Tijdens de elfde editie van het Utrechtse festival Le Guess Who? (LGW) vonden in een lang weekend meer dan 150 acts uit 34 landen een thuis in de Domstad. Verbroedering in luisteren beheerst LGW dat definitief de boeken in mag gaan als het beste festival van de hele wereld. En wel om deze vijf redenen. 1. De hele wereld komt… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands