OPERA

De moeder aller kunstvormen. Volgens operaliefhebbers.

OPERA

De moeder aller kunstvormen. Volgens operaliefhebbers.

Opera The New Prince: pretentieuze bombast

Het is niet makkelijk onbevangen een opera te bezoeken die gepresenteerd wordt als een verbluffend staaltje actuele maatschappijkritiek. Zeker als hij zulke totaal uiteenlopende reacties oproept. De één noemt The New Prince ‘een opera aan de ader van onze eigen tijd’ (Mischa Spel, NRC), de ander geeft ‘een dikke onvoldoende’ (Erik Voermans, Het Parool). Een volgende heeft nood aan...

Bachs Johannes-Passion als muziektheater: het kán

Het door Pierre Audi in 2016 geïnitieerde Opera Forward Festival bevraagt de toekomst van muziektheater. Het 13-daagse festival biedt (jonge) makers en zangers een kans nieuwe wegen te onderzoeken. Voor de tweede editie regisseerde Audi zelf And You Must Suffer, een muziektheatrale versie van Bachs Johannes-Passion. Deze productie van Muziektheater Transparant en het oudemuziekensemble B’Roque beleefde dinsdag 28 maart...

Warlikowski’s regie van Wozzeck is imposant, maar grijpt je niet bij de strot

Presteren moeten we, van jongs af aan. Ga je daar niet in mee, dan word je buitengesloten. Het is de strekking van de opera Wozzeck van Alban Berg, die nu te zien is bij De Nationale Opera in de regie van Krzystof Warlikowski. De Poolse theatervernieuwer heeft van een van de meest dramatische opera’s uit de muziekgeschiedenis een fascinerend...

Componist Moritz Eggert: ‘Caliban wordt van slachtoffer tot dader’

‘Veel operaproducties gaan nog altijd uit van een negentiende-eeuwse visie op de wereld’, zegt de Duitse componist Moritz Eggert (1965) in onderstaande podcast. 'Maar kunst moet relevant zijn voor onze eigen tijd, de antwoorden van toen zijn niet de antwoorden van nu. Onze huidige problemen wortelen voor een groot deel in ons koloniale verleden, in onze uitbuiting van andere...

Regisseur Krzysztov Warlikowski: ‘Ik bekijk Wozzeck door de ogen van zijn zoon’

‘Hoe kleiner de gemeenschap hoe bekrompener de geest’, zegt Krzysztof Warlikowski. De Poolse regisseur maakt deze maand zijn debuut bij De Nationale Opera met Wozzeck van Alban Berg. Het is de tweede keer dat hij dit iconische werk van de twintigste eeuw onder handen neemt. Hiertoe put hij uit zijn eigen ervaringen tijdens zijn jeugd in Stettin. Het is uitzonderlijk...

Vaart en humor in Don Giovanni van Reisopera

Als de Commendatore zich in het mortuarium plots van zijn lijkbaar verheft deinst Leporello heftig achteruit. Hij smakt pijnlijk tegen de achterwand, als werd hij getroffen door een windvlaag met orkaankracht. Dit cartooneske beeld is slechts een van de vele hilarische momenten in Don Giovanni van de Nederlandse Reisopera. Deze productie werd na de première zaterdag 4 maart in...

Hoe ik in Sexyland liefde voor de opera vond. (En hoe jij dat ook kunt) #0FF17

In de nieuwe Amsterdamse sociëteit Sexyland werd gisteravond een prelaunch georganiseerd van het Opera Forward Festival OFF Van 18 tot en met 31 maart in onder andere De Nationale Opera (voorheen het Muziektheater/Stopera). Ik was onder de indruk. Best verrassend. Opera Nopera Disclaimer: steller dezes is geen operaconnaisseur. De laatste twee opera's die ik zag waren beide van Philip Glass (de ware operasnob...

Geest van Trump waart rond tijdens perspresentatie Nationale Opera & Ballet

‘Voor we aan de daadwerkelijke presentatie beginnen, geef ik u eerst wat facts & figures’, zegt Els van der Plas, algemeen directeur van Nationale Opera & Ballet. ‘Nee, niet de alternative facts', voegt ze er gevat aan toe. De geest van de Amerikaanse president zal deze middag nog vaker door de Stopera waren. Van der Plas memoreert de successen die...

7 redenen waarom je moet investeren in Holland Festival 2017 #hf17

Ruth Mackenzie heeft enorm veel voor elkaar gekregen in de korte tijd dat ze baas is van Holland Festival. Ik heb het festival nu sinds de late negentiger jaren meegemaakt en zag het evolueren van iets dat heel persoonlijk en soms obscuur was (onder Ivo van Hove), tot een etherisch feest van zinderende esthetiek (met Pierre Audi), tot wat...

Prins Igor bij De Nationale Opera: niet ingeloste verwachtingen

‘Het ontketenen van een oorlog is de beste manier om aan jezelf te ontsnappen’, lezen we op het gaasdoek voor het podium van de Stopera. Daarna begint het Rotterdams Philharmonisch Orkest aan Prins Igor van Alexander Borodin. Een rake oneliner, maar hij wekt verwachtingen die niet worden ingelost. Ook muzikaal laat deze coproductie van De Nationale Opera en de...

Alles over Niets. Deense première van jeugdopera Intet door David Bruce

Van een land waar een giraf ontleed wordt voor kinderen als vakantie-attractie, hoef je geen zoetsappige roze Disneyopera te verwachten. En dat is Intet (= Niets) dan ook niet. Denk Lord of the Flies, plaats van handeling: een vredig Deens dorpje. Denk ook: Søren Kierkegaard - want filosofie. Ook bepaald geen lolbroek. Het verhaal Intet is gebaseerd op het gelijknamige jeugdboek...

Holland Festival moet op zoek naar nieuwe directeur: Mackenzie in 2019 naar Parijs

Het is best jammer. Ruth Mackenzie gaat naar nog hoger sferen. Ze heeft de afgelopen twee edities van het Holland Festival flink opgefrist en moderner gemaakt, en dat valt dus op. Parijs lonkt. Ruth Mackenzie is door Anne Hidalgo, burgemeester van Parijs, voorgedragen als Directrice Artistique (artistiek directeur) van Théâtre du Châtelet, per 2019. Dit betekent dat Ruth Mackenzie het...

Waarom ik het geweldig vind dat het Holland Festival ‘Aus Licht’ van Stockhausen programmeert

Tegen het einde van het jaar worden we overspoeld met lijstjes. De mooiste cd’s, de beste boeken, de voorstellingen die u niet had mogen missen etcetera. In deze zee van keuzes van recensenten en andere opiniemakers springt één bericht eruit, van operacriticus Olivier Keegel. Hij startte een heuse petitie om te voorkomen dat 'Aus Licht' van Karlheinz Stockhausen in juni...

Zeven voorstellingen die je had willen zien in 2016 (maar geef de hoop niet op)

In Den Haag vinden ze het zonde van het geld. Laat ze. Hier zeven voorstellingen die ‘die zonde’ meer dan waard waren. Mona, Ariadne, Mariken, maar ook adembenemend circustheater, een geheim huwelijk, een genre overstijgende  satire en het grootste decor ooit. 1. Mona, NTJong (jeugdtheater/toneel). https://www.youtube.com/watch?v=Uk3cqHU0gBo Het is de grootste valkuil van de leeftijdsindicatie bij theatervoorstellingen. Zet er 6+ bij en je weet...

Persbericht: Cultuurpers wordt onderdeel van De Coöperatie / Reporters Online

Op 20 december heeft de algemene ledenvergadering van Coöperatief Cultureel Persbureau met algemene stemmen besloten in te gaan op een samenwerkingsaanbod van De Coöperatie/House of Journalism en Reporters Online. Dit is een belangrijke stap in de ontwikkeling van de onafhankelijke cultuurjournalistiek. Cultuurpers, zoals het Coöperatief Cultureel Persbureau op internet en in de sociale media bekend staat, groeit hierdoor flink....

Amira, stop met het imiteren van opera-aria’s, neem zangles nu het nog kan!

Negen jaar oud was Amira Willighagen toen ze in 2013 met opera-aria’s het tv-talentenjachtprogramma ‘Holland’s got talent’ won. Haar Puccini-aria ‘O mio babbino caro’ trekt nog steeds miljoenen kijkers op YouTube. Wat maakt Amira zo immens populair? Zijn het haar zangkwaliteiten of is het haar schattige kinderlijke uitstraling? In Huizen, een dorp in het Gooi, gaf ze een concert...

Decors stelen de show in Parsifal van De Nationale Opera

De Oostenrijkse bas Günther Groissböck kreeg donderdag 15 december het grootste applaus in Parsifal, voor zijn rol als Gurnemanz. Een goede tweede was de Russische sopraan Elena Pankratova. Zij tekende voor de vocale partij van Kundry, die op het podium gestalte kreeg in de persoon van assistent-regisseur Astrid van den Akker. Getuige het oorverdovende gejuich was het publiek echter...

Deze vijf voorstellingen wil je echt zien in december

Ik vertel je hier waarom je naar Parsifal zou moeten gaan, en niet eens alleen vanwege het object van Anish Kapoor dat erin een rol speelt. En je zou trouwens ook een keer naar toneel kunnen. Met De Meiden. Fel theater van ons allerbeste theatergezelschap (volgens de Amerikanen). De Nationale Opera, Parsifal (opera) Vier jaar geleden bezocht ik Pierre Audi’s enscenering...

‘Een behoorlijk kabaal’: een eeuw minachting voor de kunsten

In 1975 organiseren de jazzmusicus Misha Mengelberg en de kunstenaar Wim T. Schippers Een behoorlijk kabaal in het Amsterdamse Mickery Theater. Een week lang onderzoeken ze in ‘onnavolgbaar muziektheater’ de verschillende betekenissen van een concert. Jacqueline Oskamp koos het als titel van haar recent verschenen boek waarin zij de Nederlandse muziekgeschiedenis van de afgelopen eeuw beschrijft. Treurige conclusie: er...

Meeslepende Jephta van Händel bij De Nationale Opera

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de nieuwe productie van het oratorium Jephta van Händel bij De Nationale Opera is prachtig. Decors, kostuums, enscenering en uitvoering: allemaal top. Na afloop van de première woensdag 9 november kregen uitvoerders en productieteam dan ook een welverdiende ovatie van een uitverkochte Stopera. Het is geen sinecure de geringe dramatische...

Koele Manon Lescaut bij De Nationale Opera

Voor een uitverkochte Stopera presenteerde De Nationale Opera maandag 10 oktober zijn nieuwe productie van Manon Lescaut van Giacomo Puccini. Voor de regie tekent Andrea Breth, de muzikale leiding is in handen van Alexander Joel. De hoofdrol wordt gezongen door de Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek, die na afloop luidruchtig werd toegejuicht. Het slechte nieuws Eerst maar het slechte nieuws. Het aantal...

Festival Musica Sacra biedt kleine en grote schatten

Festival Musica Sacra werd zondag 18 september afgesloten met een meeslepende uitvoering van de Brockes-Passion van Gottfried Heinrich Stölzel. Dirigent Peter van Heyghen voerde het Vlaamse ensemble Il Gardellino met grote toewijding en precisie door het kleurrijke werk van deze relatief onbekende tijdgenoot van Bach. Stölzel steekt met zijn levendige ritmes, gloedvolle aria’s en wonderschone koralen zijn tijdgenoot naar...

Ariadne auf Naxos van de Nederlandse Reisopera schrijft geschiedenis.

Menig regisseur zit met de handen in het haar bij Strauss’ Ariadne auf Naxos. Verwonderlijk is dat niet. In de proloog, van zo'n drie kwartier, krijgt de componist via de ‘Haushoffmeister’ van de rijkste man van Wenen te horen dat hij geacht wordt zijn opera buffa gelijktijdig te brengen met de opera seria van de commedia dell'arte-achtige dansgroep van...

Laurence Dale’s Ariadne auf Naxos: een opera vol ongebruikelijke koppels

De grote zaal van het Enschedese Wilminktheater is leeg, net als de orkestbak. Op het immense podium het decor voor de proloog van Strauss’ Ariadne auf Naxos. Theatertechnici bespreken licht- en boventitelingscues, iedereen oogt ontspannen. Ook regisseur Laurence Dale. Het is vier uur vrijdagmiddag, twee weken voor de première op 10 september. Eerder die vrijdag is de proloog – die...

De 5 concerten die je niet wilt missen op Musica Sacra

Vorig jaar stond kunstenfestival Musica Sacra in het teken van ‘de weg’, geïnspireerd op de vele pelgrimsroutes die naar heilige oorden leiden. Dit jaar draait het in Maastricht om het ‘offer van liefde’. Op het eerste oog een anachronistisch thema, dat haaks lijkt te staan op de sentimenten in onze huidige maatschappij. De agressie tegen asielzoekers, het nietsontziende winstbejag...

Verbinden

5,892FansLike
647VolgersVolg
16,168VolgersVolg